Projekty i Programy

Innowacje





Comenius
Strona Projektu "COMENIUS" PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   

 

 

Strona WWW

Projektu





--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 
To już jest koniec… Podsumowanie projektu Comenius w Gimnazjum nr 2 w Olecku PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 27 maja 2015 22:55





<kliknij by zobaczyć galerię>

Od dawna w uszach rozbrzmiewały nam słowa piosenki Haliny Kunickiej – „Niech no tylko zakwitną jabłonie”… Nadszedł  maj a wraz z nim podsumowująca wizyta partnerów Projektu Showing Our World Heritage Programu Comenius „Uczenie się przez całe życie”.

Olecko – cudowne miasto, w którym na co dzień mieszkamy i rzadko zastanawiamy się nad jego walorami, zachwyciło gości z Węgier, Bułgarii, Włoch i Francji.

Głównym celem trwającego spotkania jest poznawanie naszego wspólnego dziedzictwa, tak jak to było podczas poprzednich zagranicznych wyjazdów, jak również podsumowanie dwuletnich działań partnerów Projektu.

Czytaj więcej...…
 
Comenius- Co wiesz o miejscu, w którym mieszkasz? PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 27 kwietnia 2015 22:56

 
Bardzo bliska daleka Bułgaria PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
niedziela, 26 października 2014 09:37



<kliknij by zobaczyć galerię>

Któż z nas nie marzy o odrobinie lata jesienią…

Ciepłe morze, plaża, górskie krajobrazy, a to wszystko w atmosferze obcowania wśród partnerów projektu Comenius.

Warna – miasto o wspaniałej, bogatej historii będące pierwotnie grecką kolonią Odessos, potem częścią Imperium Rzymskiego, a następnie Bizancjum, dziś jest trzecim pod względem liczby ludności miastem w Bułgarii, gościła partnerów projektu Comenius w dniach 13-17 października br., podczas 4. międzynarodowego spotkania partnerów programu.

Czytaj więcej...…
 
Projekt "Perły architektury polskiej" PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 09 czerwca 2014 22:44


Projekt "Perły architektury polskiej" - prezentacje multimedialne będące produktem projektu pokazane zostały podczas II międzynarodowej Konferencji uczestników programu Comenius Partnerskie Projekty Szkół „Showing Our World Heritage” w Bibbienie we Włoszech.


Bogumiła Bajbak

 
Węgry, Włochy i wreszcie Francja… PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
wtorek, 03 czerwca 2014 23:57

fot. M. Kosińska

Comenius to nie tylko największy europejski program współpracy międzynarodowej szkół. Comenius to przede wszystkim niepowtarzalna okazja do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami z innych krajów Europy. Taką właśnie okazję mieli już po raz trzeci uczniowie Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku, uczestnicząc w dniach 19 - 24 maja br. w kolejnym międzynarodowym spotkaniu w ramach programu Comenius, tym razem zorganizowanym w malowniczym mieście Montbard w regionie Burgundii na wschodzie Francji.

Podobnie jak w przypadku poprzednich spotkań, wizyta we Francji również miała na celu poznawanie światowego dziedzictwa kraju partnerskiego, a było co podziwiać…

Pobyt w Montbard rozpoczęliśmy od wizyty w szkole partnerskiej. Oprócz uczestniczenia w ciekawych zajęciach przygotowanych przez gospodarzy, m.in. tworzenia fresków przedstawiających krajobraz Francji, mieliśmy okazję zaprezentować nasze rodzime specjały. Do Montbard przywieźliśmy oleckie krówki, toruńskie pierniki i ptasie mleczko, a ich prezentacja zakończyła się bardzo słodko – degustacją – wspomina Marta Kisielewska uczennica uczestnicząca w wyjeździe.

Po pierwszym dniu spędzonym we francuskiej szkole przyszedł czas na Burgundię…

Nazwa regionu kojarzy się nam od razu z burgundem. Wapienny płaskowyż w środkowej Francji zawdzięcza światową sławę szczepom, które udało się wyhodować miejscowym winiarzom. Kraina winem płynąca ma też romańskie zabytki oraz sieć ścieżek i kanałów, które czekają  na miłośników wycieczek.

Mieliśmy okazję zobaczyć wiele miejsc znanych nam z kolorowych widokówek, m.in. Park Buffona, muzeum Fine-Arts. Ogromne wrażenie zrobiła na nas wizyta w Beaune – to w tej właśnie miejscowości skupia się wszystko co najlepsze w Burgundii – architektura i krajobraz – łagodne fale wzgórz, na których rosną winnice Cote de Beaune. W Beaune wszystko jest piękne, przede wszystkim Stare Miasto z budowlami i kolorowymi, glazurowanymi dachówkami.

Ciekawym doświadczeniem była wizyta w szkole winiarskiej, gdzie posmakowaliśmy soku z winogron dojrzewających w słońcu Burgundii.

W Alesii cofnęliśmy się w czasie - mogliśmy ujrzeć Francję z okresu panowania Juliusza Cezara i być świadkami walk rycerskich.

Ze szczytu wieży Pałacu Książąt Burgundzkich podziwialiśmy panoramę Dijon – miasta, które jest świadectwem wielowiekowej historii, sięgającej czasów neolitu, na co dowodem są pozostałości zabytków.

Miejscem, które utkwiło nam w pamięci jest również Opactwo Fontenay, położone 6 km od Montbard, w lesistej dolinie, świetnie wkomponowane w otaczający krajobraz opactwo cysterskie. Dziś jest to jeden z najstarszych i najlepiej zachowanych zespołów klasztornych cystersów w Europie. W 1981 roku opactwo zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO – zauważają uczennice, Anna Szwędrys i Justyna Kempisty.

Dobrze zorganizowany czas sprawił, że tęsknota za bliskimi, której się obawialiśmy, była niemalże nieodczuwalna, a kontakt z kulturą oraz zwyczajami panującymi we Francji zajmował nasze umysły przez cały czas.

Ostatni dzień pozwolił na poznanie specyfiki pracy szkoły partnerskiej w Montbard. System nauki we Francji różni się nieco od naszego. Francuscy uczniowie spędzają w szkole czas od godziny 8.00 do 17.00 (z dwugodzinną przerwą na obiad). Tym co zwróciło naszą szczególną uwagę są panujące tam zasady, umożliwiające budowanie właściwych relacji rówieśniczych. Francuscy uczniowie na terenie szkoły nie korzystają z telefonów komórkowych i mają ograniczony dostęp do portali społecznościowych, dzięki czemu czują się bezpiecznie i znajdują czas na wspólne rozmowy oraz rozwijanie zainteresowań.

Ogrom wrażeń, jakich doświadczyliśmy podczas pobytu w Montbard oraz intensywnie spędzony czas sprawiły, że dzień powrotu do domu nadszedł bardzo szybko, a sprzyjające okoliczności dały szansę  poczuć ducha Paryża. Płynąc „łodziobusem” przez Sekwanę, zobaczyliśmy najsłynniejsze paryskie budowle: Luwr, Katedrę Notre-Dame, Wieżę Eiffla, Łuk Triumfalny znajdujący się w centralnym miejscu Placu de Gaulle’a, na końcu Pól Elizejskich, a przechodząc przez most zakochanych – Pont Marie, mogliśmy poczuć się jak w romantycznym filmie.

Nieocenioną korzyścią, płynącą z tego spotkania, była możliwość rozwijania i kształtowania kluczowych kompetencji w języku angielskim oraz integracja z młodzieżą z innych krajów – przyznaje koordynator projektu, Małgorzata Kosińska, nauczyciel języka angielskiego.

Zarządzająca projektem Anna Dorota Siemiatycka podkreśla, iż dotychczasowe doświadczenia i rezultaty uzyskiwane w ramach międzynarodowej współpracy szkół partnerskich dowodzą wymiernie praktycznego sensu takiej formy edukacji. Kilkudniowy pobyt we francuskim koledżu Louis-Pasteur w Montbard był doskonałą i niepowtarzalną okazją do dalszego zacieśniania współpracy między szkołami reprezentującymi pięć krajów partnerskich: Bułgarię, Włochy, Węgry, Francję i Polskę. Ujmująca gościnność gospodarzy, bogaty program wizyty, ciepła i rodzinna atmosfera we francuskich domach – to wszystko pozwoliło młodzieży uczestniczącej w programie na kreatywną, niczym nieskrępowaną realizację zadań projektowych, wymianę myśli, doświadczeń oraz wieloaspektowe i odkrywcze poznawanie obiektów wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Bezpośrednie, dobrze zaplanowane obcowanie z różnorodnością przyrodniczą, społeczną i gospodarczą malowniczej Burgundii, stało się również bezcennym źródłem inspiracji do twórczej pracy zespołowej, ułatwiło opracowanie wspólnych projektów edukacyjnych, a ponadto zrozumienie potrzeby pielęgnowania dziedzictwa kulturowego i jego zachowania dla przyszłych pokoleń.

Możliwość poznawania praktycznych aspektów wiedzy zdobytej w ramach przedmiotów szkolnych, doskonała motywacja do nauki języka angielskiego oraz dostrzegalny postęp w sprawnym i swobodnym posługiwaniu się językiem komunikacji – to tylko niektóre atuty programu, wydatnie wpływające na atrakcyjność i jakość nauki języka obcego w naszej szkole, wzbogacające wiedzę i umiejętności uczniów oraz włączające młodzież, rodziców i nauczycieli w realizację partnerskiego projektu pn. „Poznawanie naszego światowego dziedzictwa”.

Anna Siemiatycka

Mariola Zdancewicz

 
FRANCUSKA MOZAIKA PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 12 maja 2014 22:22

Serdecznie zapraszamy społeczność uczniowską do wspólnej zabawy, której celem jest upowszechnianie geografii, kultury, historii i sztuki Francji. Działanie wpisuje się w realizację  programu „Uczenie się przez całe życie” Comenius Partnerski Projekt Szkół pod nazwą „Poznajemy Nasze Światowe Dziedzictwo” i przebiegać będzie według następującego porządku:  

1. Od środy 14 maja 2014 r. do piątku 16 maja 2014r.:

1) Wyróżniki Francji – lekcje geografii w klasach I-III zgodnie z tygodniowym planem zajęć,

2) Francja w pigułce – przygotowanie i wyeksponowanie gazetki o Francji podczas zajęć pozalekcyjnych – młodzież gimnazjalna w tym uczniowski zespół projektowy pod opieką nauczycieli prowadzących zajęcia pozalekcyjne,

3) Zwroty grzecznościowe - wyrazy francuskie w języku polskim fragmenty lekcji języka polskiego zgodnie z tygodniowym planem zajęć oraz wybranie i przygotowanie zwrotów grzecznościowym i ich ekspozycja na terenie szkoły,

4) Długie przerwy na francuską nutę – prezentacja francuskich szlagierów w auli szkolnej,

5) Francuskie ciasteczka – możliwość zakupu słodkich specjałów w sklepiku uczniowskim „Pod gwiazdami”.

2. Piątek 16 maja 2014 r.  – Podsumowanie „Francuskiej przygody

1) Zespołowe wykonanie plakatu techniką à la fresk pod nazwą „Krajobrazy Francji” ze szczególnym uwzględnieniem obiektów z Listy światowego dziedzictwa UNESCO  –  liderami zespołów są uczniowie uczestniczący  w wizycie we Francji, 5 godzina lekcyjna w auli szkoły.

Anna Dorota Siemiatycka

dyrektor

 
Uczniowie Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku we Włoszech – wizyta partnerska w ramach programu Comenius PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 09 kwietnia 2014 23:39



W dniach 24–28 marca 2014 roku uczniowie Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku uczestniczyli w drugim międzynarodowym spotkaniu programu Comenius, które odbyło się w  malowniczym mieście Toskanii – Soci. Celem wyjazdu było poznanie światowego dziedzictwa krajów partnerskich oraz integracja międzynarodowa z uczniami i nauczycielami pięciu państw: Włoch, Węgier, Polski, Bułgarii i Francji.

Uczniowie Gimnazjum nr 2 nie boją się wyzwań i z zapałem rozwijają swe umiejętności, podejmując się zadań, jakie stawia przed nimi program Comenius „Poznawanie Naszego Światowego Dziedzictwa”, dzięki czemu mają niepowtarzalną szansę poznania europejskiego dziedzictwa narodowego, zbudowania relacji z przedstawicielami innych kultur, a przede wszystkim rozwinięcia kompetencji komunikowania się w języku angielskim. Kolejna wizyta partnerska zapewniła uczniom możliwość rozwoju i dała wyjątkową okazję, by osobiście postawili stopę w krainie, po której przechadzali się Galileusz, Dante Alighieri, Leonardo Da Vinci, Michał Anioł czy Niccolo Machiavelli.

– Na sukces składają się ciekawość świata, zdolność do marzeń i wyobraźnia bez granic, dlatego w myśl przysłowia „non è mai troppo tardi per cominciare”, czyli „nigdy nie jest za późno, żeby zacząć”, rozpoczęliśmy swą przygodę w Toskanii – wspaniałej włoskiej prowincji, łączącej w sobie czar niezliczonych zabytków i zapierających dech w piersiach widoków. Wyprawa do Toskanii to niezwykła gratka dla każdego miłośnika sztuki, kultury i historii. Ten urokliwy region Włoch to symbol cywilizacji antycznej i średniowiecznej, eksplozja renesansu i kolebka współczesnego języka włoskiego – podkreśla Martyna Sobczak z klasy I d.

– Spacerowaliśmy ulicami Florencji, podziwiając przepiękne kościoły, które przykuwały uwagę przechodniów swoimi rozmiarami oraz ścianami pokrytymi marmurem. Zwiedziliśmy Siennę, której zabytkowe centrum w 1995 roku zostało w wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturalnego UNESCO. Podziwialiśmy główny rynek Piazza del Campo z pałacem Palazzo Pubblico i wieżą z dzwonnicą – Torre del Mangia. Odwiedziliśmy również miasteczko San Gimignano – jedno z najlepiej zachowanych średniowiecznych miast Europy, zwane „Manhattanem średniowiecza”. W Arezzo zobaczyliśmy takie miejsca jak plac Piazza Grande, Duomo, kościół San Francesco czy kościół Santa Maria della Pieve wyróżniający się czterokondygnacyjną fasadą. Ostatniego dnia wycieczki  zwiedziliśmy zamek krzyżacki w Poppi – wspomina Aleksandra Mrozowska z klasy I d.

Istotą programu Comenius jest otwarcie się na wielokulturowość oraz uświadomienie sobie specyfiki „obcych” kultur, ich uwarunkowań, zróżnicowania i bogactwa, którego często nie dostrzegamy, dlatego jednym z naszych zadań było przedstawienie w języku angielskim wybranych zabytków dziedzictwa narodowego, prezentacja łamańców językowych, w języku angielskim znanych jako „tounge twisters”, czy pokaz tańców narodowych, tak, by przedstawiciele partnerskich państw mogli poznać historię i kulturę współpracujących ze sobą krajów  – przypomina Maja Kłoczko z klasy II b.

– Młodzi uczestnicy wyjazdu zgodnie podkreślają, że nic tak nie pomaga w przyjęciu pozytywnej postawy wobec różnorodności etnicznej i społecznej innych krajów, jak osobista styczność z nieznaną wcześniej kulturą. Podobnie nieprzeceniona jest możliwość doskonalenia sprawności komunikacyjnych w bezpośrednich relacjach z rówieśnikami z innych krajów. Jestem przekonana, że szansa poznania europejskiego dziedzictwa narodowego i zawiązania przyjaźni z przedstawicielami innych kultur to najdoskonalsza lekcja kształtowania wrażliwości, umiejętności współpracy i motywacja do nauki języków obcych – twierdzi Małgorzata Kosińska, nauczyciel języka angielskiego i koordynator projektu Comenius.

Magdalena Nyga

 
Dzień Polski w Bułgarii PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
czwartek, 20 marca 2014 23:18


- kliknij by powiększyć -

W piątek, 14 marca 2014r., Szkoła Podstawowa "Stoyan Mihaylovski" z Warny (Bułgaria), będąca naszym partnerem w projekcie Comenius "Showing Our World Heitage" - Poznajemy Nasze Dziedzictwo Narodowe -  obchodziła Dzień Polski.

Uczestnicy projektu przybliżyli uczniom swojej szkoły informacje o Polsce, wykonali  piosenki  pt. "Wiosna"

i  "Mam chusteczkę haftowaną" w języku polskim oraz  przedstawili "Bajkę o sowie" Aleksandra Fredry.

Gościem specjalnym tego dnia była dyrektor polskiej szkoły - Szkolnego Punktu Konsultacyjnego im. Adama Mickiewicza przy Ambasadzie RP w Sofii z Siedzibą w Warnie -  Aleksandra Drużyłowska-Tenewa.

Koordynatr projektu

Małgorzata Kosińska

 
Regulamin Szkolnego Konkursu Historycznego "Sławni Polacy" PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
wtorek, 04 marca 2014 23:44

Celem konkursu jest przedstawienie i zaprezentowanie wybitnych postaci polskiego dziedzictwa narodowego.

 
"Mikołaj Kopernik – człowiek Renesansu" - Finałowa czwórka PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 12 lutego 2014 00:47


Finałowa czwórka

W dniu 24 stycznia 2014 r. odbył się etap I - eliminacje szkolne - klas pierwszych  i drugich do finału VII Konkursu Wiedzy o Mikołaju Koperniku „Mikołaj Kopernik – człowiek Renesansu”.

Wszyscy uczestnicy wykazali się dobrą znajomością zagadnień konkursowych. Do finału, który zostanie rozegrany 18 lutego 2014 r. zakwalifikowały się po dwa najlepsze zespoły  klas pierwszych i drugich ze średnimi wynikami:

1. Klasa II B – 20,4 pkt, w składzie: Barbara Kamińska, Jakub Kowalewski, Lidia Filon.

2. Klasa I D –19,5 pkt, w składzie: Marta Kisielewska, Agata Bielenica, Agata Smokowska.

3. Klasa I A – 16,6 pkt, w składzie: Kacper Kalejta,  Klaudia Kapuścińska, Złotnik Michał.

4. Klasa II A –15,2 pkt, w składzie: Mateusz Gorlewski, Filip Grudziński, Michał Polakowski.

W dalszej kolejności uplasowały się:

5. Klasa I C –16,2 pkt

6. Klasa I E –15,3 pkt

7. Klasa II C –15 pkt

8. Klasa II D - 13,9 pkt

9. Klasa I B –13,5 pkt

10. Klasa II E - 12,5 pkt

11. Klasa I F – 11,9 pkt

Przypominamy, iż klasy biorące udział w finale zobowiązani są do wcześniejszego przygotowania dwóch zadań:

Zadanie 1.

„Szlakami Renesansowej Polski”: opracowanie profilu firmy oferującej wycieczki i zwiedzanie renesansowego dziedzictwa Polski.

PROFIL MUSI OBEJMOWAĆ NASTĘPUJĄCE ZAGADNIENIA:

  1. Produkt, czyli jakie konkretnie usługi oferuje firma?
  2. Target, czyli do kogo adresowana jest oferta firmy?
  3. Marketing, czyli jak zareklamujecie Waszą firmę i przekonacie do siebie jury?
  4. Coś szczególnego, czego nie ma konkurencja?
  5. Ciekawy i kuszący plan oferowanej przez Was wycieczki z opisem zwiedzanych zabytków, miejsc, atrakcji,  itp.

Forma realizacji zadania - prezentacja multimedialna max. 15 obrazów. Każda prezentacja powinna być wsparta komentarzem słownym lub scenką dramową.

Ocenie konkursowej podlegać będzie: precyzja wykonania, pomysł, poprawność treści i różnorodność.

Zadanie 2.

„I Ty możesz zostać … człowiekiem Renesansu”: przygotowanie prezentacji postaci polskiego Renesansu – Jan Kochanowski kl. II A, Mikołaj Rej kl. I D, Piotr Skarga kl. II B, Mikołaj Kopernik kl. I A.

Forma realizacji zadania – scenka dramowa, wywiad, pantomima, itp. Czas trwania max 5 min.

Ocenie konkursowej podlegać będzie: pomysłowość, estetyka, autentyczność wizerunku, sposób prezentacji oraz przebranie.

Finalistom gratulujemy i życzymy powodzenia !

 

Jolanta Jeleniewicz, Wojciech Jegliński

 
Narody Comeniusa w pigułce – czyli Europa da się lubić PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 03 lutego 2014 11:30

22 stycznia 2014 roku w Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku odbyła się premiera Programu słowno-muzycznego, pt.: Narody Comeniusa w pigułce – czyli Europa da się lubić. Program to efekt półrocznej pracy szkolnego Koła teatralnego oraz członków projektu „Uczenie się przez całe życie” Comenius – propagującego dziedzictwo kulturowe państw będących członkami Projektu.

Prace nad tym programem artystycznym, mającym na celu przybliżyć kulturę i tradycje partnerów projektu Comenius, rozpoczęto już w październiku. Scenariusz przedstawienia artystycznego został napisany na potrzeby tegoż programu i w jego tworzenie zaangażowane były wszystkie uczennice, które w nim występowały.

Punktem wyjścia stały się zajęcia przybliżające uczestnikom Koła teatralnego kulturę wszystkich państw członkowskich Projektu, po czym wybrano, a raczej dopasowano pod kątem charakteru i temperamentu naszych uczennic, do przedstawicieli narodów z Comeniusa.

Dziewczęta przygotowywały informacje na temat krajów, które reprezentowały na dwóch płaszczyznach ich kultury, mianowicie tradycji związanych z karnawałem oraz z dumą narodową (postaciami, symbolami, historią, stereotypami) – ze wszystkim, co można by nazwać niematerialnym dziedzictwem kulturowym.

Scenariusz powstawał przez dwa miesiące i w grudniu przystąpiliśmy do pierwszych prób. Ciężka praca i zaangażowanie uczennic pozwoliły cieszyć się pozytywnymi opiniami po wystawieniu Programu.

Treść przedstawienia artystycznego Narody Comeniusa w pigułce – czyli Europa da się lubić oparta została na formule programu Europa da się lubić emitowanego przez TVP S.A. w latach 2003-2008. Taki sposób ujęcia tematu pozwolił na swobodne i przystępne zobrazowanie najważniejszych aspektów dziedzictwa niematerialnego państw należących do Comeniusa. Wsłuchując się w żartobliwe teksty przedstawicieli Bułgarii, Francji, Węgier, Polski i Włoch, a także Anglii jako przedstawiciela języka komunikacji Projektu, mogliśmy odkryć nieznane do tej pory meandry historii, kultury i tradycji tych narodów. Program pokazał jak duża wartość przywiązywana jest do symboli narodowych takich jak flaga, herb, hymn, nawet mapa. Młodzież miała okazję poznać nie tylko elementy historii, ale również wsłuchać się w melodie hymnów comeniusowskich państw, a także poznać współcześnie funkcjonujące stereotypy o tych krajach.

Obecnie prowadzimy prace nad uaktualnieniem i tematycznym dostosowaniem Programu na potrzeby obchodów Święta Szkoły, który poruszać będzie tematykę naszej małej ojczyzny jaką jest Gimnazjum nr 2. Będzie to doskonały materiał propagujący niematerialne dziedzictwo kulturowe naszej społeczności szkolnej, którego przedstawicielami niewątpliwie są nasz patron Mikołaj Kopernik oraz Władysław Żurowski.

Program słowno-muzyczny o przeredagowanym tytule Moja mała ojczyzna – czyli narody Comeniusa w pigułce uświetni uroczystość obchodów Święta Szkoły 19 lutego 2014 roku. Będzie wzbogacony o elementy nawiązujące do tradycji naszej szkoły i jej patrona oraz będzie poruszał kwestie tradycji w szkołach państw należących do projektu Comenius.

W przyszłości chcemy pójść jeszcze krok dalej w pracy nad tym programem i na zakończenie Projektu w maju 2015 roku wystąpimy z nim raz jeszcze. Biorąc pod uwagę fakt, iż będziemy gościć wszystkich członków projektu „Uczenie się przez całe życie” Comenius, rzeczą oczywistą jest fakt przetłumaczenia scenariusza na język komunikacji Projektu, którym jest język angielski. Pozwoli to na przedstawienie naszej pracy wszystkim uczestnikom w zrozumiałej dla nich formie wyrazu i konwencji. Być może, w ten sposób, uda nam się zaprosić przybyłych gości do wspólnej zabawy w trakcie Programu.

Gorąco zachęcamy do śledzenia postępów i efektów pracy projektowej na stronie naszego Gimnazjum. Żywimy nadzieję, iż ta forma rozpowszechniania wiedzy przypadnie do gustu i oczekiwań młodzieży gimnazjalnej, gdyż jest to szczególnie atrakcyjny sposób propagowania wiedzy na temat naszego wspólnego dziedzictwa kulturowego, o którym młodzież wciąż wie zbyt mało.

 

Mariola Zdancewicz

 

 


 

Zmieniony: poniedziałek, 03 lutego 2014 11:36
 
„Narody Comeniusa w pigułce - czyli Europa da się lubić” PDF Drukuj Email
Wpisany przez Nauczyciel   
środa, 22 stycznia 2014 23:00

fot. W. Bukpaś

Przedstawienie artystyczne na wesoło w wykonaniu gimnazjalistów.

Zmieniony: środa, 22 stycznia 2014 23:16
 
"Cudze chwalicie, swego nie znacie" PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
niedziela, 19 stycznia 2014 21:11

Jednym z efektów działań w ramach projektu Comenius "Showing Our World Heritage" są prezentacje multimedialne w języku angielskim przedstawiające dziedzictwo narodowe Polski pod kątem walorów geograficznych.

 

Spośród miejsc znajdujących się na Liście światowego dziedzictwa UNESCO wybraliśmy i opisaliśmy Kopalnię Soli w Wieliczce i Puszczę Białowieską. Przybliżyliśmy także innym krajom miejsca najbliższe naszemu regionowi -  Biebrzański Park Narodowy, leżący pomiędzy Łomżą i Augustowem. i rezerwat przyrody Jezioro Łuknajno, położony na terenie Mazurskiego Parku Krajobrazowego, ok. 5 km od Mikołajek.


Kopalnia Soli w Wieliczce

Puszcza Białowieska

Biebrzański Park Narodowy

Jezioro Łukajno


Powyższe prezentacje pokazaliśmy podczas I Międzynarodowej Konferencji w ramach projektu Comenius - Budapeszt 2013. Ponadto przedstawiliśmy naszym partnerom projektowym system oświaty funkcjonujący w Polsce.

System of Education in Poland

 

Małgorzata Kosińska

 
I Międzynarodowa konferencja w ramach projektu Comenius - Budapest 2013 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Nauczyciel   
piątek, 20 grudnia 2013 19:04

fot. M. Kosińska

W dniach 8.12–14.12.13 r. wraz z panią dyrektor Anną Dorotą Siemiatycką oraz koordynatorem projektu Małgorzatą Kosińską uczniowie Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku uczestniczyli w pierwszym międzynarodowym spotkaniu programu Comenius, które odbyło się w Budapeszcie, w szkole im. Ferenca Molnara. Celem tego wyjazdu było poznanie światowego dziedzictwa krajów partnerskich oraz integracja międzynarodowa z uczniami i nauczycielami pięciu państw: Węgier, Polski, Bułgarii, Włoch i Francji.

– Naszym pierwszym zadaniem było przedstawienie w języku angielskim szkół, w których się uczymy oraz przybliżenie wybranych zabytków dziedzictwa narodowego, tak, by przedstawiciele partnerskich państw mogli poznać historię, geografię i kulturę współpracujących ze sobą krajów – przypomina Weronika Rudzińska z klasy I d.

– Do południa spędzaliśmy czas w szkole: przyglądaliśmy się lekcjom, angażowaliśmy się w zajęcia, pracowaliśmy w grupach, braliśmy udział w Międzynarodowym Dniu Sportu. Aktywne uczestniczenie w życiu szkoły pozwoliło nam „od podszewki” poznać obowiązujący na Węgrzech system edukacyjny. Zainteresował nas fakt, iż każdemu uczniowi przypisana jest odrębna strona w dzienniku, na której dokumentowane są jego osiągnięcia w nauce. Równie ciekawy wydała nam się pomysł spędzania przez uczniów przerw międzylekcyjnych w przyporządkowanych klasom salach, zamiast na korytarzach szkolnych. Dzięki sprawnej komunikacji w języku angielskim mogliśmy dzielić się swoimi spostrzeżeniami z koleżankami i kolegami z innych krajów. Czas spędzony w szkole nie tylko pozwolił się nam zintegrować, ale  również dał możliwość nieustannej wymiany doświadczeń i dobrych praktyk – podkreśla Barbara Kamińska z klasy II b.

– Popołudniami zwiedzaliśmy Budapeszt, poznając światowe dziedzictwo Węgier. Odwiedziliśmy wiele interesujących miejsc m.in. Basztę Rybacką, Plac Bohaterów, Muzeum Narodowe, halę Targową, most łańcuchowy, budynek opery oraz Oktogon. Szczególnie zachwycił na węgierski parlament – jego architektura i wystrój. Ten wzniesiony w ubiegłym stuleciu budynek urzeka barokowymi wnętrzami, które zostały pieczołowicie wykończone czterdziestoma kilogramami złota oraz połową miliona różnorakich kamieni szlachetnych. Dzięki anglojęzycznemu przewodnikowi mogliśmy dowiedzieć się m.in. o historii królewskiej korony strzeżonej przez wartowników oraz posłuchać o losach najznamienitszych władców Węgier – zwraca uwagę Agata Bielenica z klasy I d.

– Wybraliśmy się również do Wyszegradu – dodaje Agata – Zwiedziliśmy dwa urokliwe zamki położone na wzgórzu z widokiem na zakole Dunaju. Obiad zjedliśmy w renesansowej restauracji, której klimat przeniósł nas w przeszłość – poczuliśmy się, jakbyśmy zostali zaproszeni na prawdziwą XVI–wieczną ucztę. Zaserwowane nam potrawy – zupa z sarny, pieczony indyk, duszona czerwona kapusta – również pasowały do konwencji renesansowego lokalu. Później zostaliśmy zaproszeni do obejrzenia turnieju rycerskiego, by podziwiać zmagania wojów. Gdy walki dobiegły końca, mieliśmy szansę wypróbować różne rodzaje średniowiecznej broni i poczuć się przez chwilę jak prawdziwi rycerze.

Ryszard Kapuściński, niestrudzony podróżnik po kulturach świata, zawsze przypominał, że praca nad rozwijaniem świadomości wielokulturowej wymaga wiele wysiłku, ale jednocześnie stanowi sens życia: „Człowiek, który przestał się dziwić, jest wydrążony, ma wypalone serce. W człowieku, który uważa, że wszystko już było i nic nie może go zaskoczyć, umarło to, co najpiękniejsze – uroda życia”. Proces rozwijania świadomości kulturowej nie ma końca, dotyczy całego życia człowieka i nie jest ściśle związany z jego fizycznym przemieszczaniem się. Przede wszystkim powinniśmy zadbać o „przemieszczanie się” mentalne – o rozwój emocjonalny i pogłębianie perspektyw, tak, by zamiast obojętności czy wrogości wykazać się zainteresowaniem i fascynacją wobec tego, co nieznane, by dążyć do tworzenia nowych tożsamości, pełniejszych, wielowymiarowych, wrażliwszych na odmienność, bardziej spostrzegawczych.

Istotą programu Comenius jest otwarcie się na wielokulturowość, przyjęcie pozytywnej postawy wobec różnorodności językowej, etnicznej i społecznej innych krajów oraz uświadomienie sobie specyfiki „obcych” kultur, ich uwarunkowań, zróżnicowania i bogactwa, którego często nie dostrzegamy. Młodzi uczestnicy wyjazdu zgodnie podkreślają, że szansa poznania europejskiego dziedzictwa narodowego i możliwość zbudowania relacji z przedstawicielami innych kultur poszerzyła ich horyzonty myślowe, uzmysłowiła potrzebę integracji społecznej, rozwinęła umiejętność współpracy, dała sposobność do rozwoju kompetencji komunikacyjnych i przyczyniła się do kształtowania postaw obywatelskich – podkreśla Anna Siemiatycka – dyrektor Gimnazjum nr 2 w Olecku.

– Możliwość spotkania osób, z którymi do tej pory mieliśmy kontakt tylko dzięki technologii informacyjnej dała nam motywację do dalszej pracy na naszym projektem. Zawsze zależało mi, jako nauczycielowi języka angielskiego mówi Małgorzata Kosińska  koordynator projektu na tym, aby młodzież miała szansę porozmawiać z rówieśnikami z innych krajów i przekonać się, że zjednoczona Europa to nie fikcja. Jestem dumna ze sprawności komunikacyjnych swoich uczniów. Mimo początkowych obaw poradzili sobie znakomicie, a przyjaźnie, które udało im się zawrzeć podczas tej wizyty, będą dla nich motywacją do nauki języka - być może nie tylko angielskiego. Intensywne, twórcze i chwilami burzliwe dyskusje pozwoliły nam wypracować kalendarz następnych wizyt oraz zakreślić dokładne obszary dalszych prac projektowych. Przeniesienie naszych działań na platformę eTwinning pozwoli nam wszystkim na lepsze poznanie się i umożliwi regularną wymianę doświadczeń. Rezultaty naszych dalszych działań będziemy prezentować już w marcu we Włoszech.

Magdalena Nyga

 

Zmieniony: piątek, 27 grudnia 2013 14:15
 
Wygraliśmy w międzynarodowym konkursie na logo programu Comenius – Poznawanie Naszego Światowego Dziedzictwa! PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 16 grudnia 2013 22:00

Rozstrzygnięcie konkursu na logo programu Comenius odbyło się na Węgrzech – podczas pierwszej partnerskiej wizyty. Reprezentanci wszystkich krajów głosowali na jedną spośród dwunastu prac, które zakwalifikowały się do finałowego etapu. Z dumą ogłaszamy, że zwyciężczynią okazała się Agata Bielenica z klasy I d. Ku naszej ogromnej uciesze, logo zaprojektowane przez Agatę będzie wizytówką programu Comenius.

Na relację z przebiegu wizyty u węgierskiego partnera zapraszamy niebawem.


Magdalena Nyga

 
Rozstrzygnięcie konkursu wiedzy o Węgrzech PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 04 grudnia 2013 22:54

W dniach 19–22 listopada 2013 r. społeczność Gimnazjum nr 2 uczestniczyła w obchodach „Tygodnia węgierskiego” zorganizowanego w ramach realizacji programu Comenius „Poznajemy Nasze Światowe Dziedzictwo”. „Tydzień węgierski” pozwolił upowszechnić wiedzę na temat węgierskiego dziedzictwa narodowego, węgierskiej historii i kultury. Jednym z istotnych elementów akcji był ogólnoszkolny test geograficzno-historyczny o Węgrzech w języku angielskim przeprowadzony na czwartej godzinie lekcyjnej w dniu 22 listopada 2013 roku.

Komisja konkursowa wyłoniła zwycięskie klasy:

1 c – I miejsce

1 b – II miejsce

1 d – III miejsce

Najlepsze rezultaty w szkole uzyskali:

Maciej Marchewka                1d

Marcel Słomski                      1c

Aleksandra Mrozowska       1d

Eliza Supronowicz                 1c

Kacper Kaczor                       3c

Julita Milewska                      1c

Aleksandra Iwanowska      1c

Dominika Słomska                1c

Karina Wasilczyk                  2e

 

Gratulujemy wiedzy wszystkim uczniom i czekamy na test wiedzy o Francji!

Magdalena Nyga

 
Film prezentujący naszą szkołę! PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 02 grudnia 2013 00:02

 


W ramach realizacji projektu "Comenius" powstał film przedstawiający naszą szkołę. Montażu nagrania podjął się jeden z naszych uczniów - Piotr Kosiński.

Czy oko kamery było łaskawe dla naszego Gimnazjum? Aby się o tym przekonać, zapraszamy do obejrzenia filmu.

 

Przyćmienie Pobierz

 
PLAN TYGODNIA WĘGIERSKIEGO PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   




1. Poniedziałek 18 listopada 2013r.:

1) Urządzenie  wystawki literatury węgierskiej, biografie: Ferenca Molnara, Imre Kertesza (noblista z 2002 r.) – Katarzyna Kozłowska, Dorota Włodarska (biblioteka szkolna),

2) Lekcja o Węgrzech (lub fragment lekcji) - oddział 3b - Danuta Krupińska (przygotowanie konspektu i prezentacji – Danuta Krupińska).


2. Wtorek 19 listopada 2013r.:

1) Lekcje o Węgrzech ( lub fragment lekcji) – oddziały: 1f, 3c – Wojciech Jegliński,

2) Fragment lekcji „Na szlakach historii polsko-węgierskiej” - oddziały: 1b, 2a, 3a – Anna Kaczor, Jolanta Jeleniewicz,

3) Kompozytorzy węgierscy i ich twórczość - Godzina melomana: Ferenc Liszt, Béla Bartók, Zoltán Kodály. Przybliżenie biografii w/w kompozytorów – oddziały: 1b, 1c, 1e, 1f - Renata Lau.


3. Środa 20 listopada 2013r.:

1) Lekcje o Węgrzech (lub fragment lekcji) -  oddziały: 1d, 2a, 2b, 3a - Danuta Krupińska oraz oddziały: 1a, 1b, 1c – Anna Siemiatycka i odział 3e – Wojciech Jegliński,

2) Fragment lekcji „Na szlakach historii polsko-węgierskiej” - oddziały: 1a, 1c, 1d, 2b, 2c, 3b – Anna Kaczor,  Jolanta Jeleniewicz, Katarzyna Laszkowska,

3) Kompozytorzy węgierscy i ich twórczość - Godzina melomana: Ferenc Liszt, Béla Bartók, Zoltán Kodály. Przybliżenie biografii w/w kompozytorów – oddział: 3d (sztuka i architekta) – Bogumiła Bajbak

4) Godz. 17.30 „Wieczór węgierski cz. II” – w programie m. in. degustacja potraw kuchni węgierskiej – inicjatywa skierowana do rodziców. Działanie upowszechniające kulturę Węgier w ramach Partnerskiego Projektu Szkół „Poznajemy Nasze Światowe Dziedzictwo” – zespół projektowy: młodzież oddziału 1d, nauczyciele: Małgorzata Kosińska, Anna Siemiatycka, Beata Prześniak, Diana Zawistowska, Małgorzata Harasim, Elżbieta Łukasik, Michał Dunaj.


4. Czwartek 21 listopada 2013r.:

1) Lekcje o Węgrzech ( lub fragment lekcji) – oddziały: 2d, 2e, 3d – Wojciech Jegliński

2) Fragment lekcji „Na szlakach historii polsko-węgierskiej” – oddziały: 1f, 2d, 2e, 3d, 3e – Anna Kaczor, Jolanta Jeleniewicz,

3) Kompozytorzy węgierscy i ich twórczość - Godzina melomana: Ferenc Liszt, Béla Bartók, Zoltán Kodály. Przybliżenie biografii w/w kompozytorów – oddziały: 1a, 1d - R. Lau oraz oddziały: 3a, 3b, 3c (sztuka i architektura) – Bogumiła Bajbak


5. Piątek 22 listopada 2013r.:

1) Lekcja o Węgrzech (lub fragment) – oddział 1f – Wojciech Jegliński

2) Fragment lekcji „Na szlakach historii polsko-węgierskiej” – oddziały: 1e, 3c – Anna Kaczor, Jolanta Jeleniewicz,

3) Podsumowanie wiadomości o Węgrzech w języku angielskim - test 10 minutowy (język komunikacji Comeniusa) - przeprowadzony na 4 i 5 godzinie lekcyjnej we wszystkich klasach (przygotowanie i rozprowadzenie testów – D. Krupińska, zebranie testów – Małgorzata Kosińska, sprawdzenie testów – Danuta Krupińska i Małgorzata Kosińska. Wyłonienie zwycięzcy oraz zwycięskiej klasy. Szczegółowy przebieg:

- klasy pierwsze, drugie i trzecie na 4-tej godzinie lekcyjnej: 1a

– matematyka, 1b – j. polski, 1c – edukacja humanistyczna , 1e – matematyka, 1f – geografia, 2a – j. polski, 2c – biologia, 3a - fizyka , 3b - historia , 3c - historia, 3d - j. polski, 3e – j. angielski,

- klasy pierwsze i drugie na 5-tej godzinie lekcyjnej: 1d – historia ,2b – historia, 2d – edukacja medialna, 2e – chemia

4) Od 16.00:  Wieczór poezji i muzyki węgierskiej i/lub wieczór filmu węgierskiego - przygotowanie i opieka: Magdalena Nyga, Mariola Zdancewicz, Małgorzata Kosińska, Wojciech Jegliński, Anna Siemiatycka, Bogumiła Bajbak, Małgorzata Harasim.

Opracowanie:

Danuta Krupińska

Anna Siemiatycka

 
Tydzień węgierski w naszej szkole PDF Drukuj Email
Wpisany przez Nauczyciel   
czwartek, 21 listopada 2013 20:20

fot. D. Zawistowska, E. Tokajuk

 


fot. D. Zawistowska, E. Tokajuk

 

 

W towarzystwie odpowiedniego człowieka możesz odbyć podróż dookoła świata, a będzie ci się zdawało, że wszystko to trwa jedną chwilę. W pojedynkę jedynie wleczesz się przez świat, nawet jeśli jedziesz ekspresem albo lecisz samolotem”. Zgodnie z maksymą węgierskiego pisarza Sandora Marai, kierowana chęcią odkrywania świata społeczność Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku wspólnie wyruszyła w symboliczną podróż po Węgrzech – małym, położonym w sercu Europy kraju, którego ludność, choć ma azjatyckie korzenie, zanurzona jest  w słowiańskim żywiole.

Choć każdy z nas słyszał przysłowie – „Polak, Węgier, dwa bratanki, i do szabli i do szklanki” –nasza wiedza o kraju węgierskich przyjaciół jest znikoma. „Polacy deklarują, że kochają Węgrów, lecz gdy spytać, skąd ten afekt, sensowna odpowiedź pada równie rzadko, jak deszcz w Sudanie. Historia Madziarów nie jest w dzisiejszej Polsce lepiej znana, niż dzieje Basków, choć Rzeczpospolita przez stulecia graniczyła z Koroną Świętego Stefana, o czym zdajemy się zapominać” – podkreśla kucharz i podróżnik, wielbiciel Węgier, Robert Makłowicz.

„Tydzień węgierski” w Gimnazjum nr 2, który odbył się w ramach realizacji programu Comenius „Poznajemy Nasze Światowe Dziedzictwo”, pozwolił upowszechnić wiedzę na temat węgierskiego dziedzictwa narodowego, węgierskiej historii i kultury. Nauczyciele i uczniowie wspólnymi siłami próbowali dać jak najpełniejszy obraz węgierskiego dorobku kultury: od literatury po sztukę wizualną, a nawet kuchnię.

Młodzież rozpoczęła podróż w nieznane od zaznajomienia się z geografią Węgier:

– Dowiedzieliśmy się, że powierzchnia Węgier odpowiada 1/3 powierzchni Polski. Kiedy pani Siemiatycka opowiadała o ukształtowaniu kraju, cała klasa słuchała z uwagą i zaciekawieniem. Czynnie uczestniczyliśmy w ciekawej, okraszonej wieloma ciekawostkami o zwyczajach i tradycjach Węgier lekcji, a co za tym idzie, sporo osób zasłużyło na dobre oceny – podkreśla Magda Dzienisiewicz z klasy I c.

Historycy przybliżyli uczniom mity i realia madziarskich dziejów oraz wprowadzili gimnazjalistów na szlaki historii polsko-węgierskiej:

– Lekcja wzbudziła niezwykłe zainteresowanie uczniów. Pracowaliśmy w grupach, dzięki czemu mogliśmy wymieniać się pomysłami i spostrzeżeniami. Bazując na tekstach źródłowych, omówiliśmy najważniejsze fakty dotyczące Węgier, których przeszłość okazała się bliska historii Polski – komentuje Aleksandra Kalicka , uczennica klasy II a.

Uczniowie przygotowali też niespodziankę dla rodziców, włączając ich tym samym w życie szkoły. Wydarzeniem towarzyszącym ostatniemu spotkaniu z rodzicami była degustacja przyrządzonych przez uczniów potraw kuchni węgierskiej. Na stole znalazły się serowe langosze, pogacze ze skwarkami, zupa rybna halasze czy aromatyczny bogracz – dania, którymi rodzice delektowali się przy dźwiękach węgierskiej muzyki klasycznej.

Podsumowaniem „Węgierskiego tygodnia” był krótki test wiadomości o Węgrzech w języku angielskim, który zweryfikował zdobytą przez uczniów wiedzę, a także „Wieczór poezji i filmu węgierskiego”, który zgromadził grono ambitnych wielbicieli słowa i obrazu.

Istotą programu Comenius jest otwarcie się na wielokulturowość, przyjęcie pozytywnej postawy wobec różnorodności językowej, etnicznej i społecznej innych krajów oraz uświadomienie sobie specyfiki „obcych” kultur, ich uwarunkowań, zróżnicowania i bogactwa, którego często nie dostrzegamy. Nauczyciele zgodnie podkreślają, że „Tydzień węgierski” nie tylko pomógł zrealizować główne cele programu Comenius, ale również sprowokował tych spośród gimnazjalistów, którzy byli jedynie biernymi odbiorcami comeniusowych zadań, do pełnego włączenie się w działania, mające na celu odkrywanie europejskich kultur.

Magdalena Nyga

 

Zmieniony: poniedziałek, 10 lutego 2014 21:37
 
Rozstrzygnięcie konkursu na logo projektu „Showing Our World Heritage” PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
niedziela, 17 listopada 2013 22:12

KONKURS

na logo projektu „Showing Our World Heritage”

Poznawanie Naszego Światowego Dziedzictwa

ROZSTRZYGNIĘTY

W dniu 08.11.2013 komisja w składzie:

1. Anna Dorota Siemiatycka - dyrektor szkoły,

2. Małgorzata Kosińska - koordynator projektu i nauczyciel języka angielskiego,

3. Eligia Tokajuk – nauczyciel informatyki

Wybrała projekty, które zakwalifikowały się do etapu międzyszkolnego.

GRATULUJEMY!!!

Do etapu międzyszkolnego zakwalifikowano następujące projekty:


 
<< Początek < Poprzednia 1 2 Następna > Ostatnie >>

Strona 1 z 2