Młodzież w działaniu – uczniowie objęci innowacją medialną |
poniedziałek, 19 grudnia 2016 22:27 |
W pierwszym półroczu roku szkolnego 2016/2017 młodzież zgłębiała temat komunikacji językowej, dźwięków mowy, aktywnego słuchania, barier komunikacyjnych i zapoznała się ze wstępnymi informacjami, dotyczącymi komunikacji pozajęzykowej. W myśl przysłowia – Jak cię słyszą, tak cię piszą – uczniowie starali się ulepszyć swoją sprawność komunikacyjną. Uczniowie intensywnie pracowali nad poprawną budową komunikatów i sukcesywnie eliminowali błędy językowe ze swoich tekstów. Młodzież uświadomiła sobie również różnicę między językiem potocznym i oficjalnym, a z pomocą profesora Jana Miodka uzmysłowiła fakt, że dbać powinniśmy zarówno o różnorodność polszczyzny oficjalnej, jak i potocznej. Przywiązywanie wagi do poszerzania zasobu naszego słownictwa wiąże się również z obowiązkiem nie nadużywania wyrazów potocznych i nie ignorowania wyrazów rodzimych, które w oczach młodego pokolenia stają się obcymi słowostworami zagrożonymi wyginięciem. Uczniowie, w formie pisemnej pracy zaliczeniowej, potrafili uargumentować konieczność posługiwania się poprawną polszczyzną, a także stworzyć słowniki slangu młodzieżowego, dzięki czemu ugruntowało się w nich przekonanie, że znakiem większej sprawności i dojrzałości stylistycznej oraz intelektualnej, a zarazem gwarancją atrakcyjności komunikacyjnej jest umiejętność operowania poprawnym i zróżnicowanym słownictwem. Uczniowie zdali sobie również sprawę z faktu, że na odbiór i ocenę wypowiedzi w zakresie komunikacji werbalnej wpływ ma nie tylko treść wypowiedzi i język, jakim operujemy, ale również dźwięki mowy, czyli: akcent, intonacja i iloczas, które potrafią zmienić znaczenie komunikatu, podkreślić emocje towarzyszące mówcy i sprawić, że odbiorca będzie nas słuchał z uwagą. Poruszyliśmy także temat aktywnego słuchania, ponieważ słyszeć niestety nie zawsze znaczy słuchać. Uczniowie, po merytorycznej dyskusji, zbudowali kodeks aktywnego słuchacza, w którym ujęli m.in. następujące zalecenia: + - utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, + - przytakuj, + - zachęcaj do kontynuowania wypowiedzi, + - nie przerywaj, + - zadawaj pytania i odpowiadaj na pytania mówcy, + - rób notatki, + - umiejętnie sparafrazuj skierowany do ciebie komunikat, co będzie najlepszym dowodem na jego zrozumienie i twoją aktywność jako słuchacza. Zadaniem sprawdzającym umiejętność aktywnego słuchania było sformułowanie spójnej, logicznej, bogatej treściowo i poprawnej językowo notatki w trakcie słuchania wykładu zatytułowanego „Jak się uczyć?”, który stworzony został przez twórcę youtubowego kanału „Polimaty”. Uczniów niezwykle zainteresowała treść materiału, który w trakcie odtwarzania był wielokrotnie przerywany i uzupełniany oraz komentowany przez nauczyciela i młodych słuchaczy. Dział dotyczący komunikacji werbalnej podsumował temat, dotyczący barier komunikacyjnych, który stała się jednocześnie doskonałym wstępem do rozpoczęcia dyskusji na temat komunikacji niewerbalnej, która aż w 55 % wpływa na odbiór wypowiedzi. Notatki Marleny Bieleckiej i Julii Jurgielewicz z klasy 2 f sformułowane w trakcie słuchania przez uczennice wykładu na temat: „Jak się uczyć?”
Słowniki slangu młodzieżowego: Uczniowie wysyłają komunikaty niewerbalne: Magdalena Siwko |
Zmieniony: wtorek, 20 grudnia 2016 00:16 |