Strona Główna

MPKZ-P

Archiwum





Młodzież w działaniu – uczniowie objęci innowacją medialną PDF Drukuj Email
poniedziałek, 19 grudnia 2016 22:27

W pierwszym półroczu roku szkolnego 2016/2017 młodzież zgłębiała temat komunikacji językowej, dźwięków mowy, aktywnego słuchania, barier komunikacyjnych i zapoznała się ze wstępnymi informacjami, dotyczącymi komunikacji pozajęzykowej.

W myśl przysłowia – Jak cię słyszą, tak cię piszą – uczniowie starali się ulepszyć swoją sprawność komunikacyjną. Uczniowie intensywnie pracowali nad poprawną budową komunikatów i sukcesywnie eliminowali błędy językowe ze swoich tekstów. Młodzież uświadomiła sobie również różnicę między językiem potocznym i oficjalnym, a z pomocą profesora Jana Miodka uzmysłowiła fakt, że dbać powinniśmy zarówno o różnorodność polszczyzny oficjalnej, jak i potocznej. Przywiązywanie wagi do poszerzania zasobu naszego słownictwa wiąże się również z obowiązkiem nie nadużywania wyrazów potocznych i nie ignorowania wyrazów rodzimych, które w oczach młodego pokolenia stają się obcymi słowostworami zagrożonymi wyginięciem. Uczniowie, w formie pisemnej pracy zaliczeniowej, potrafili uargumentować konieczność posługiwania się poprawną polszczyzną, a także stworzyć słowniki slangu młodzieżowego, dzięki czemu ugruntowało się w nich przekonanie, że znakiem większej sprawności i dojrzałości stylistycznej oraz intelektualnej, a zarazem gwarancją atrakcyjności komunikacyjnej jest umiejętność operowania poprawnym i zróżnicowanym słownictwem.

Uczniowie zdali sobie również sprawę z faktu, że na odbiór i ocenę wypowiedzi w zakresie komunikacji werbalnej wpływ ma nie tylko treść wypowiedzi i język, jakim operujemy, ale również dźwięki mowy, czyli: akcent, intonacja i iloczas, które potrafią zmienić znaczenie komunikatu, podkreślić emocje towarzyszące mówcy i sprawić, że odbiorca będzie nas słuchał z uwagą.

Poruszyliśmy także temat aktywnego słuchania, ponieważ słyszeć niestety nie zawsze znaczy słuchać. Uczniowie, po merytorycznej dyskusji, zbudowali kodeks aktywnego słuchacza, w którym ujęli m.in. następujące zalecenia:

+         - utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą,

+         - przytakuj,

+         - zachęcaj do kontynuowania wypowiedzi,

+         - nie przerywaj,

+         - zadawaj pytania i odpowiadaj na pytania mówcy,

+         - rób notatki,

+        -  umiejętnie sparafrazuj skierowany do ciebie komunikat, co będzie najlepszym dowodem na jego zrozumienie i twoją aktywność jako słuchacza.

Zadaniem sprawdzającym umiejętność aktywnego słuchania było sformułowanie spójnej, logicznej, bogatej treściowo i poprawnej językowo notatki w trakcie słuchania wykładu zatytułowanego „Jak się uczyć?”, który stworzony został przez twórcę youtubowego kanału „Polimaty”. Uczniów niezwykle zainteresowała treść materiału, który w trakcie odtwarzania był wielokrotnie przerywany i uzupełniany oraz komentowany przez nauczyciela i młodych słuchaczy.

Dział dotyczący komunikacji werbalnej podsumował temat, dotyczący barier komunikacyjnych, który stała się jednocześnie doskonałym wstępem do rozpoczęcia dyskusji na temat komunikacji niewerbalnej, która aż w 55 % wpływa na odbiór wypowiedzi.

Notatki Marleny Bieleckiej i Julii Jurgielewicz z klasy 2 f sformułowane w trakcie słuchania przez uczennice wykładu na temat: „Jak się uczyć?”

 

 

Słowniki slangu młodzieżowego:

Uczniowie wysyłają komunikaty niewerbalne:

Magdalena Siwko

Zmieniony: wtorek, 20 grudnia 2016 00:16