|
Tytuł publikacji |
Publikacja zawiera informacje |
„Absolwent na rynku pracy – poradnik dla Ucznia i Nauczyciela” |
Część I – Trendy i tendencje na europejskim rynku pracy
- Rynek pracy
- Trendy na rynku pracy – prognozy
- Sytuacja i trendy na polskim rynku pracy
- Sytuacja młodzieży na polskim rynku pracy
- Tendencje w branżach i nowe zawody
- Oczekiwania pracodawców
- Nowe formy zatrudnienia
Część II – Jak poruszać się po współczesnym rynku pracy?
- Planowanie kariery
- Jak skutecznie poszukiwać pracy?
- Jak znaleźć pracę za granicą?
- Jak przygotować dokumenty aplikacyjne?
- Pierwsza praca – jak dobrze zacząć?
|
„Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego” |
Część I – Od szkoły do zawodu
- Późna nowoczesność, ponowoczesność, płynna nowoczesność – co to takiego?
- Blaski i cienie globalizacji
- Praca dawniej i dziś – historia Heleny i Antoniego
- Cała naprzód – kolonizowanie przyszłości
- Czego chcą od nas pracodawcy?
- Kwalifikacje na całe życie, czy życie dla kwalifikacji?
- Kształcenie zawodowe – dlaczego może się dzisiaj opłacać?
- Prekariat – czy można uniknąć tej pułapki?
- Wyzwolić się ze stereotypów
Część II – Opisy zawodów
- O kształceniu zawodowym nie tylko w szkole.
- Jak korzystać z Informatora o zawodach szkolnictwa zawodowego? Gdzie szukać informacji?
- Zawody budowlane i instalacyjne: grupa zawodów budowlanych, zawody dotyczące instalacji
sanitarnych, sieci zewnętrznych oraz instalacji przemysłowych;
- Kształtowanie środowiska: grupa zawodów związanych z kształtowaniem środowiska;
- Przemysł przetwórczy: grupa zawodów chemiczno-ceramiczno-szklarsko-drzewnych,
elektryczno-elektroniczno-teleinformatycznych, hutniczo-odlewniczych, zawodów mechanicznych, skórzano-włókienniczo-odzieżowych, spożywczych;
- Przemysł wydobywczy: grupa zawodów górniczych;
- Rolnictwo: związane z uprawą roślin, chowem i hodowlą zwierząt;
- Transport: drogowy, kolejowy i wodny;
- Usługi: grupa zawodów dźwiękowych, gastronomicznych,
ekonomiczno-finansowo-biurowych, fryzjersko-kosmetycznych, związanych z ochroną i bezpieczeństwem osób i mienia, związanych z ochronę zdrowia, zawodów poligraficzno-fotograficznych, turystyczno-hotelarskich, związanych z pomocą społeczną,
|
„Od marzeń do kariery” |
Część 1 - Jak efektywnie przygotować się do maturi i egzaminu zawodowego
Część 2 - Co dalej? – czyli jak mądrze planować
Część 3 - Moje zasoby, czyli co i kto może mi pomóc osiągnąć sukces
Część 4 - Rynek pracy
Część 5 - Praca zawodowa: jak szukać, jak utrzymać?
Część 6 - Jak Cię widzą, tak Cię zatrudnią Część 7 - Zawsze mogę lepiej – rzecz o kształceniu ustawicznym
Część 8 – Praca za granicą
Część 9 - Samozatrudnienie i inne formy pracy
|
„Portfolio Vademecum Talentu – Podręcznik dla ucznia” |
- Wprowadzenie do Vademecum Talentu
- Co to jest vademecum talentu?
- Z jakich elementów składa się vademecum talentu?
- Samowiedza, predyspozycje, zainteresowania, rozwój zawodowy
- Twój osobisty potencjał
- Co to jest kariera
- Poradnictwo zawodowe w innych krajach
- Mapa samowiedzy
- Jak korzystać z portfolio Vademecum Talentu?
- Struktura portfolio
Kim jestem? - Moje cechy; Co lubię?; Co potrafię?; Moje wartości; Moje zdrowie; Podsumowanie arkuszy wsparcia Zbieram informacje - Świat zawodów; Świat edukacji; Świat pracy; Decyduję – wybieram; Planuję; Moje sukcesy; Wsparcie; Marzenia
|
Poradnik - Rozwój, problemy i zagrożenia z serii „Wybór Zawodu” |
- Znaczenie pracy w życiu człowieka
- Przygotowanie do pracy. Kształcenie ogólne i zawodowe
- Rodzaj szkoły ponadgimnazjalnej a indywidualne cechy uczniów
- Praca a osobowość jednostek
- Środowisko pracy XXI wieku
- Portret młodzieży w wieku gimnazjalnym. Szkic psychologiczny
6.1. Rozwój fizyczny oraz dojrzewanie płciowe 6.2. Skok rozwojowy w okresie pokwitania 6.3. Charakterystyka psychiki nastolatka 6.4. Rozwój poznawczy 6.5. Kształtowanie się zainteresowań nastolatków 6.6. Budowanie osobowości w okresie dorastania
7. Oddziaływania społeczne na rozwój nastolatka – wpływ: rodziny, szkoły, grup rówieśniczych
8. Proces formowania się tożsamości młodzieży gimnazjalnej 8.1. Rozwój moralny we wczesnym okresie dorastania 8.2. Kształtowanie się światopoglądu dorastającej młodzieży 8.3. Idealizm młodzieńczy
9. Zadania rozwojowe i działania charakterystyczne dla okresu
dorastania
10. Problemy, kryzysy i zagrożenia okresu dorastania oraz
sposoby radzenia sobie z nimi 10.1. „Pułapki” czyhające na młodzież w okresie dorastania
Instytucje wspomagające rozwój człowieka – do kogo i gdzie się zwrócić z różnymi problemami? Inne instytucje niosące pomoc młodym ludziom.
|
„Przewodnik edukacyjny dla ucznia” |
1. Kwestionariusze zainteresowań zawodowych wraz z podręcznikiem do testu
2. Zestaw 3 wystandaryzowanych kwestionariuszy do samobadania zainteresowań zawodowych uczniów należących do różnych grup wiekowych - Test do samobadania zainteresowań zawodowych
3. Pakiet narzędzi – instrukcje obsługi programu komputerowego i zastosowania pakietu narzędzi
4. Materiały wspierające proces planowania ścieżki kariery:
Blok 1 – To, co warto, byś wiedział o sobie, zanim podejmiesz decyzję zawodową
Ćwiczenie 1 – Moje mocne strony
Ćwiczenie 2 – Moje słabe strony
Ćwiczenie 3 – Jaki jestem?
Ćwiczenie 4 – Co jest dla mnie ważne w pracy?
Ćwiczenie 5 – Moje miejsce pracy
Ćwiczenie 6 – Moje wartości
Blok 2 – Jak skutecznie planować karierę zawodową?
Wskazówki – Jak przygotować dobry plan?
|
KATALOG ZAWODÓW– to warto wiedzieć e-gazetki
|
Tytuł publikacji |
Publikacja zawiera informacje |
„01 zawody obszaru medyczno-społecznego” |
Mając lat naście, nie zastanawiasz się, jak będzie wyglądał Twój dzień w pracy. To „pieśń przyszłości”. Na głowie masz klasówki oraz plany na weekend, a w sercu miłość... Wiemy, każdy był kiedyś młody. Sęk w tym, że już za kilka lat około jednej trzeciej każdej przeżytej doby będziesz spędzać w pracy. Warto dziś wybrać tak, by czuć się w niej raczej jak ryba w wodzie niż jak więzień swego losu.
Przystępnie w publikacja opisuje zawody, podpowiada, jak możesz poznać siebie, by dobrze wybrać, oraz – ważne! – kto może Ci w tym pomóc.
Ponadto opisuje się zadania, warunki pracy i perspektywy dla zawodów z obszaru Z – związanych z bezpieczeństwem, ochroną zdrowia i pomocą społeczną. Wymienia się wszystkie zawody (dzieląc je na grupy według kolejnych dziedzin), a kilka z nich, najbardziej popularne lub odwrotnie – mało znane. Większość z opisanych profesji to tzw. zawody z przyszłością.
Pamiętaj! Ważne jest nie tylko, by zawód dawał pracę, lecz by był zgodny z Twoimi zainteresowaniami i pasował do tego, jaka/jaki jesteś.
|
„02 zawody rolniczo-leśne z ochroną środowiska” |
- Czym mam zająć się w przyszłości?
- Jaką mam wybrać szkołę?
- Który z zawodów jest ciekawy?
- Czym kierować się, szukając pomysłu na siebie i dla siebie? Itd., itp.
Te i inne pytania pewnie pojawiają się. To jest całkowicie zrozumiałe. Spokojnie, natłok pytań jest czymś normalnym (dobrze, że są pytania). Odpowiedzi można znaleźć. Samodzielnie, albo np. przy pomocy tej e-gazetki.
Ta gazetka jest po to, by:
- zachęcić Cię do poszukiwania pomysłów na siebie i na swoją karierę,
- podzielić się z Tobą informacjami o zawodach (nie martw się, nie o
wszystkich),
- zaprosić Cię do korzystania z różnych „pomocy” w planowaniu kariery,
- pokazać Ci różne ścieżki dojścia do zawodu.
Pamiętaj, że zawód możesz zdobyć nie tylko w technikum czy zasadniczej szkole
zawodowej, ale także na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Na kurs może pójść każda osoba dorosła, która ma ukończone gimnazjum.
|
„03 jak wydobyć talent i uruchomić karierę cześć 1” |
Wydobywanie i uruchamianie talentów
Opisano w gazetce zadania, warunki pracy i perspektywy dla zawodów z obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego, który obejmuje wiele różnorodnych zawodów związanych z różnymi branżami przemysłu i usług. Poznasz zawody związane ściśle z produkcją, naprawą i eksploatacją maszyn i mechanizmów różnego typu, np. poruszających małe (jak zegarki) i ogromne (jak samoloty) urządzenia. Wymieniono wszystkie zawody tego obszaru w podziale na grupy.
- „Działa – nie działa” – o grupie zawodów związanych z naprawą,
montażem i obsługą maszyn, urządzeń
- Nowoczesne gospodarstwo rolne, czyli o pracy technika mechanizacji
rolnictwa
- Samochody bez tajemnic, czyli czym zajmuje się mechanik
pojazdów samochodowych
- Praca na miarę – o grupie zawodów związanych z wykonywaniem
i naprawą sprzętu medycznego, pomiarowego, nawigacyjnego
- Świat widziany przez różowe okulary, czyli o zawodzie technika optyka
- Diabeł tkwi w szczegółach – o pracy mechanika automatyki przemysłowej
i urządzeń precyzyjnych
- Gigantomania? – o zawodach związanych z budownictwem okrętowym
i lotniczym Kurs na sukces – o grupie zawodów związanych z budownictwem okrętowym i lotniczym
- Co pod pokładem piszczy, czyli zadania technika budownictwa okrętowego
- Dziób i burta, czyli co naprawia monter kadłubów okrętowych
|
„04 zawody administracyjne i usługowe cześć 1” |
Ta gazetka jest po to, by:
– zachęcić Cię do poszukiwania pomysłów na siebie, na swoją karierę (naprawdę),
- poznać zawody administracyjne i usługowe, zawody związane z chemią, ceramiką, szkłem i drewnem; zawód: technik analityk; zawód: stolarz; zawody związane z transportem; zawód: technik logistyk; zawód: technik spedytor; zawody związane z usługami fryzjersko-kosmetycznymi; zawód: fryzjer; zawód: technik usług kosmetycznych.
– zaprosić Cię do korzystania z różnych „pomocy” w planowaniu kariery.
Gazetka jest dla Ciebie. Możesz ją polecić innym! Komu? Kolegom, koleżankom, rodzicom, nauczycielom i tym, o których myślisz, że im się przyda. Możecie mieć przecież jeszcze jeden wspólny temat. Miłej lektury.
|
„05 zawody elektryczno-elektroniczne”
|
Publikacja zawiera następujące informacje o:
Zawodach związanych z elektryką i energetyką:
- zawód: elektryk
- zawód: technik elektroenergetyk transportu szynowego
Zawodach związanych z informatyką i telekomunikacją
- zawód: teleinformatyk
- zawód: technik telekomunikacji
Zawodach związanych z elektroniką i mechatroniką
- zawód: monter mechatronik
- zawód: technik awionik
|
„06 zawody z obszaru turystyczno-gastronomicznego” |
Obszar turystyczno-gastronomiczny gromadzi zawody związane z turystyką, hotelarstwem i gastronomią. Wymienia się wszystkie zawody z tego obszaru, a kilka z nich „zwiedzane są” dokładnie.
- Uśmiech na dzień dobry – zawód: technik hotelarstwa
- „Niewidzialna ręka” dba o komfort gości – zawód: pracownik
pomocniczy obsługi hotelowej
- Przez żołądek do serca – zawód kucharza od kuchni
- Smacznie, zdrowo, na czas i na wynos – technik żywienia i usług
gastronomicznych
- W kilka ciekawostek dookoła świata – o turystyce na luzie
- Szczęśliwej drogi! – zawód technika obsługi turystycznej
- Czym chata bogata – zawód technika turystyki wiejskiej
- Zmysły, mięśnie i kontrola czasu – wywiad z kucharzem
Zawarte odpowiedzi na pytania pracowników i pracodawców dotyczą codziennych czynności, wyzwania, analiza możliwości zatrudnienia. Większość z opisanych profesji to tzw. zawody z przyszłością. Ale pamiętaj! – ważne jest nie tylko, by zawód dawał pracę, lecz by był zgodny z Twoimi zainteresowaniami i pasował do tego, jaka/jaki jesteś.
|
„07 zawody artystyczne” |
Zawody związane z dźwiękiem
- zawód: technik budowy fortepianów i pianin
- zawód: technik realizacji nagrań i nagłośnień
Zawody związane z działalnością artystyczną
- zawód: tancerz
- zawód: plastyk
Zawody związane z działalnością kulturalną
- zawód: animator kultury
- zawód: asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej
|
„08 kariera znaczy droga” |
Obszar budowlany, który oznaczono literką „B”, to branża z ciągłym niedosytem dobrych fachowców. Wymieniono w publikacji wszystkie zawody tego obszaru w podziale na grupy według dziedziny budownictwa, a kilka z nich „rozbieramy do cegiełki”.
Grupa I – O zawodach związanych z budownictwem mieszkaniowym i przemysłowym
- „Zaplanuję, skontroluję, a jak trzeba to i zbuduję” – technik budownictwa
- „Mówią do mnie murarz-tynkarz – akrobata”, czyli o zawodzie murarza
- „Czy potrzebują Państwo złotej rączki”? – monter zabudowy i robót
wykończeniowych w budownictwie
- Profesjonalizm w każdym detalu – technik renowacji elementów architektury
Grupa II – O zawodach związanych z budownictwem wodnym
- Solidna kariera na wodzie pisana – czy to możliwe? – technik
budownictwa wodnego
- „Obyś wybrał dobrą drogę”, czyli o zawodach związanych z budową dróg
i mostów na wesoło
Grupa III – o filarach sukcesu w zawodach związanych z budową dróg i mostów
- „Prosto, w prawo czy na lewo – który kierunek wybrać?” – technik dróg
i mostów kolejowych
Buduj swą karierę na... budowie
|
„09 jak wydobyć talent i uruchomić karierę cześć 2” |
Pewnie wiesz, jak duże jest znaczenie wydobycia węgla kamiennego, ale czy wiesz, jak i po co wydobywa się inne surowce naturalne? A zastanawiałeś się może nad tym, w jaki sposób powstaje szklanka, z której pijesz sok czy też klamka, którą codziennie naciskasz, otwierając drzwi? W tym numerze kontynuujemy opis warunków pracy i perspektyw dla zawodów z obszaru górniczo-hutniczego. Tym razem przyglądamy się zawodom związanym z hutnictwem, odlewnictwem i górnictwem.
- „Gdzie się węgiel sypie, tam dobrze słychać” – o zawodach związanych
z eksploatacją złóż
- Ciemne korytarze pełne węgla, czyli kilka słów o zawodzie technika
górnictwa podziemnego
- Dużo hałasu o..., o pracy wiertacza
- Ciekawostki i narzędzia z odlewni
- Spiżowe serca – o zawodach związanych z odlewnictwem
- Tajemnica kopii idealnej, czyli jak się robi odlewy
- Forma doskonała, czyli czym zajmuje się modelarz odlewniczy
- Walcowanie, tłoczenie, wytapianie... czyli zawody związane z hutnictwem
- Ciepło, cieplej, gorąco, czyli o zawodzie technika hutnika
- Coś z niczego – operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw
sztucznych
|
„10 zawody administracyjne i usługowe cześć 2” |
Zawody związane z ekonomią, finansami i pracą biurową
- zawód: technik ekonomista
- zawód: technik organizacji reklamy
Zawody związane z poligrafią i fotografią
- zawód: fototechnik
- zawód: technik cyfrowych procesów graficznych
Zawody związane z wyrobami skórzano-włókienniczo-odzieżowymi
- zawód: technik technologii odzieży
- zawód: rękodzielnik wyrobów włókienniczych
|
TESTY I NARZĘDZIA BADAWCZE –wykonaj, przeanalizuj, przemyśl
Filmy edukacyjne z doradztwa zawodowego
|