„Lekturomaniacy” III Regionalny Turniej Czytelniczy pod Honorowym Patronatem Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty i Burmistrza Olecka Drukuj
Wpisany przez Administrator   
piątek, 10 kwietnia 2015 22:56


<kliknij by zobaczyć galerię>

„Książka jest życiem naszych czasów” - ta mądrość ludowa przyświecała nam 9 kwietnia 2015 r. podczas III Regionalnego Turnieju Czytelniczego „Lekturomaniacy”, który w tym roku odbył się w Regionalnym Ośrodku Kultury „Mazury Garbate” w Olecku.

Ideą konkursu było gruntowne zweryfikowanie znajomości kanonu lektur obowiązujących w gimnazjum i wykorzystanie tej wiedzy poprzez kreatywne i nowatorskie formy ich omówienia, wyrabianie sprawności językowej poprzez udzielanie wypowiedzi słownych oraz rozbudzanie zainteresowań czytelniczych. Nauczeni dwuletnim doświadczeniem jesteśmy pewni, iż formuła konkursu i atmosfera zdrowej rywalizacji kolejny raz przyczyniły się do zachęcenia młodzieży, aby sięgnęli po nowe przygody zapisane na kartach ksiąg.

Jednym z najważniejszych celów naszego przedsięwzięcia było  rozwijanie kluczowych kompetencji młodego człowieka, a jedną z nich niewątpliwie jest czytanie. Turniej kształtuje wiele umiejętności, a czytanie ze zrozumieniem i prawidłowy odbiór tekstu czytanego jest umiejętnością, którą wykorzystujemy przez całe życie. Nie będzie nadużyciem, stwierdzenie,
iż konkurs i jego cele w całej swej istocie wpisują się w założenia Projektu Comenius „Uczenie się przez całe życie”. Dlatego wzbogaciliśmy nasz turniej wykładem, który przybliżył młodzieży gimnazjalnej wpływ
języka i literatury jako niematerialnego dziedzictwa narodowego na konstruowanie poczucia jednostki młodych ludzi ze społecznością.

Atutem „Lekturomaniaków” jest również aktywizacja i integracja środowiska lokalnego. Również w tym roku impreza miała zasięg regionalny. Zaprosiliśmy do udziału szkoły nie tylko
z powiatu oleckiego, ale też powiatów sąsiedzkich.

Nasze przedsięwzięcie wspierała od strony organizacyjnej i promocyjnej Dyrektor Gimnazjum nr 2 im. Mikołaj Kopernika w Olecku – pani Anna Dorota Siemiatycka.

Objęcie turnieju honorowym patronatem przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty oraz Burmistrza Olecka kolejny raz pokreśliło wyjątkowy charakter przedsięwzięcia oraz nadało mu szczególną rangę. Przed inauguracją turnieju pani Dyrektor odczytała list Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty pani Grażyny Przasnyskiej, w którym pogratulowała pomysłu i podjętej inicjatywy. O upowszechnienie wydarzenia lokalnej społeczności zadbała lokalna prasa - „Głos Olecka”– sprawujący Patronat Medialny nad turniejem.

Zmagania gimnazjalistów poprzedził występ Grupy teatralnej z Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku pod kierunkiem pani Agnieszki Śnieżyńskiej. Dzięki aktorom przenieśliśmy się w świat teatru, gdzie oglądając spektakl pt.: „Żeglując między złudzeniami”  na podstawie Mitu o Odyseuszu, mieliśmy możliwość konfrontacji literatury z rzeczywistością, naszym życiem, marzeniami, dążeniami, pokusami.

„Lekturomaniacy” to konkurs, którego adresatami są uczniowie klas I-III gimnazjum i składa się z dwóch etapów. Etap pierwszy  - eliminacje szkolne, każda ze szkół przeprowadza zgodnie z własną koncepcją, tak, by wyłonić trzech najlepszych zawodników do etapu regionalnego.

W tegorocznych zmaganiach o tytuł „Lekturomaniaków” rywalizowało 4 trzyosobowe drużyny, trzy z powiatu oleckiego i jedna z powiatu ełckiego.
Były to mianowicie:

· Gimnazjum w Judzikach reprezentowane przez: Weronikę Sienkiewicz, Piotra Korotko i Mateusza Rzepę;

· Gimnazjum w Wieliczkach reprezentowane przez: Izabelę Domin, Wiktorię Kuklińską, Marcina Domoradzkiego;

· Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku reprezentowane przez: Magdalenę Motulewicz, Justynę Sakowską i Macieja Marchewkę;

· Gimnazjum nr 4 w Ełku reprezentowane przez: Annę Helenę Koronkiewicz, Martę Kowalewską, Magdalenę Pruchniak.

Turniej składał się z 9 konkurencji. W tym trzy pierwsze konkurencje zespoły musiały przygotować w domu, a były to: recytacja fragmentu jednego ze wskazanych utworów (do wyboru): „Balladyna” Juliusza Słowackiego, „Skąpiec” Moliera, „Antygona” Sofoklesa, plakat zachęcający do przeczytania wybranej lektury  i film interpretujący fragment wygranego utworu. Ta ostatnia ukazała ogromne zdolności aktorskie, jakie drzemią w młodzieży gimnazjalnej. Konkurencją sprawdzającą umiejętność operowania językiem pisanym oraz znajomość zasad tworzenia krótkich form użytkowych było napisanie ogłoszenia w rundzie „Od manii czytania do chęci pisania” – gdzie  drużyny otrzymały temat ogłoszenia: Poszukuję książki, która jest obrazem życia naszych czasów. Zainteresowaniem młodzieży cieszyła się konkurencja pt. „Tajemniczy przedmiot”, w której drużyny losowały przedmioty związane z lekturami. Jedna z drużyn wylosowała dzban pełen malin, inna szkatułkę z pieniędzmi, kolejna białą chustę a ostatnia dwa ziarna pszenicy oraz miarkę wody. Zadanie polegało na podaniu tytułu i autora lektury oraz zdarzenia, w którym został wykorzystany wylosowany przez nich przedmiot. „Co było dalej?” to konkurencja gdzie każda z drużyn losowała fragment ekranizacji konkretnej lektury, po jego obejrzeniu otrzymała trzy podpowiedzi z informacją, co wydarzyło się w następnej klatce filmu i należało wybrać z pośród nich poprawną. Równie ciekawą konkurencją okazała się „Literacka plotka”. Każdej z drużyn została odczytana plotka, w której znajdowało się pięć słów kluczy. Od tego czasu drużyna miała minutę na to, aby jak najwierniej przekazać sobie nawzajem treść plotki, aż do kapitana drużyny. Kapitan miał za zadanie przedstawić mniej lub bardziej przekształconą plotkę. Drużyna dostała tyle punktów, ile słów kluczy wypowiedział kapitan. W tym czasie osoby oczekujące plotki miały nałożone słuchawki, z których płynęła muzyka. Kolejną konkurencją były „Kalambury” sprawdzające znajomość związków frazeologicznych. Najbardziej emocjonującą rundą okazała się Podaj bombę!” – konkurencja polegała na tym, że w kręgu złożonym na przemian  z zawodników czterech drużyn, krążyła symboliczna bomba. Można było ją przekazać dalej tylko wtedy, gdy poprawnie udzieliło się odpowiedzi na zadane pytanie.

Nad prawidłowym przebiegiem konkursu oraz rzetelną oceną poszczególnych zadań czuwała Komisja Konkursowa w składzie:

· p. Marek Kochanowski - pracownik naukowy Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku.;

· p. Małgorzata Burba – ekspert MEN, edukator, pracownik W-M ODN w Olsztynie filia w Olecku;

· p. Eligia Marta Bańkowska – Dyrektor SP nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Olecku, polonista;

· p. Małgorzata Krejpcio – instruktor ds. teatru, pracownik Regionalnego Ośrodka Kultury w Olecku;

Uczniowie prezentowali wysoki poziom wiedzy, a ciekawe konkurencje mobilizowały uczestników do wytężonej pracy i zdrowej rywalizacji. Efekty uczniów były fascynujące, ukazały ogromne talenty zarówno polonistyczne, humanistyczne, językowe, jaki i plastyczne, aktorskie oraz redakcyjne.

Podczas turnieju panowała przyjazna atmosfera, warto wspomnieć o widowni, która oglądała turniej z wielkim zaciekawieniem, przygotowali oni również hasła dopingujące.
Oto treść wybranych: „Kto czyta, żyje wiele razy”, „Książka najlepszym trójwymiarem dla Twojej wyobraźni”, „Licealistom potrzebna jest znajomość lektury do zdania matury, a my książki czytamy, bo wielką frajdę z tego mamy”.

Rywalizacja prowadzona w duchu fair play zakończyła się zwycięstwem drużyny z Gimnazjum nr 4 w Ełku przygotowywaną przez panią Iwonę Milewską. Drugie miejsce zajęła drużyna z Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku przygotowywana przez panie Katarzynę Werstak i Martę Zarzecką, trzecie miejsce przypadło drużynie z Gimnazjum w Wieliczkach przygotowywana przez panią p. Jolantę Motulewicz, czwarte miejsce zajęła drużyna z Gimnazjum w Judzikach, którą przygotowywały panie  p. Elżbietę Michaluk i p. Agnieszkę Łaskowską.

W III Regionalnym Turnieju Czytelniczym „Lekturomaniacy” nie było uczniów przegranych, wszyscy brali bardzo aktywny udział w konkursie i dzięki tak zaangażowanej postawie wszyscy mogą się cieszyć z wygranych i chwalić się swoją wiedzą.

Dzięki sponsorom, którymi byli lokalni przedsiębiorcy z powiatu oleckiego: panu Romanowi Prawdzie – właścicielowi Zakładów Produkcyjno-Usługowych „Prawda”, panu Zbigniewowi Poniatowskiemu – Nadleśniczemu Nadleśnictwa Olecko, panu Przemysławowi Atkielskiemu – właścicielowi filmu handlowo-uslugowej D@RKOMP,  panu Jerzemu Miliszewskiemu – właścicielowi Oleckiego Centrum Szkolenia Kierowców, panu Sławomirowi Gorlo - właścicielowi Firmy Handlowo-Usługowej „GOS”,  panu Janowi Staniszewskiemu – właścicielowi Piekarni-Cukierni Staniszewski,  panu Piotrowi Bielenicy – właścicielowi kwiaciarni „Irys”, panom Wojciechowi Makowskiemu i Bogusławowi Milewskiemu – współwłaścicielom sklepu spożywczego „Sam" żaden uczestnik turnieju nie wyszedł z pustymi rękoma. Za udział w turniejowych zmaganiach wszyscy otrzymali dyplomy, upominki książkowe, specjalnie zaprojektowane breloki z logo turnieju, a zawodnicy zwycięskiej drużyny otrzymali tablety z technologią 3G, nowoczesną aplikacją e-booka renomowanej marki Lenovo.

Wydarzeniem towarzyszącym turniejowi był wykład pracownika Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku, dr. Marka Kochanowskiego pn. Znaczenie języka i literatury jako dziedzictwa niematerialnego i jego wpływ na konstruowanie poczucia tożsamości młodych ludzi.
Dr Kochanowski odwołał się do przykładów literackich bliskich młodzieży gimnazjalnej, pochodzących z gatunku literatury fantasy mitów literackich zakorzenionych głęboko w kulturze. Bohaterowie, których podawał jako przykłady to m.in. Frodo Baggins, główny bohater Władcy Pierścieni J. R. R. Tolkiena (realizujący mit kruchego, bojaźliwego przedstawiciela swego gatunku, który ratuje świat przed zagładą), bohaterowie Opowieści z Narnii C.S. Lewisa (realizujący mit chrześcijański i całej kultury śródziemnomorskiej), a także Harry Potter J.K. Rowling (realizujący mit miłości do matki). Szeroko nawiązywał do epoki romantyzmu, jako tej, z której prądami najbardziej się identyfikujemy. Dlatego dziedzictwo niematerialne romantyzmu jest często wykorzystywane, nawet nieświadomie, we współczesnej popkulturze. Jako przykład podał rapera Paję. Ryszard „Peja” Andrzejewski nagrał hiphopową wersję „Wielkiej Improwizacji” z trzeciej części „Dziadów” Adama Mickiewicza. Utwór powstał na zamówienie Narodowego Centrum Kultury i promuje książkę „Raperzy kontra filomaci”. Sam Peja tak tłumaczy powód wzięcia udziału w projekcie: „Lubię wyzwania i niekonwencjonalne pomysły, rzeczy, których nikt jeszcze nie robił, coś, co daje mi nowe możliwości, rozwój warsztatu”. Raper ma również jak najlepsze zdanie o samym utworze powstałym blisko 200 lat temu: „Uważam, że jest on aktualny przede wszystkim ze względu na ładunek emocjonalny monologu i jego uniwersalizm, dzięki któremu również dziś możemy utożsamić się z poszczególnymi wersami…”. Naszym niematerialnym dziedzictwem jest właśnie ten ładunek emocjonalny i jego uniwersalizm – wskazał dr Marek Kochanowski.

Jednym z obiektów wpisanych na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego jest krakowskie szopkarstwo. Wesele Witkacego wykorzystuje motyw krakowskiej szopki, co również podczas wykładu unaocznił nasz gość.

Prelekcja pokazała, że bardzo ważną częścią dziedzictwa oprócz zabytków, dzieł sztuki i kolekcji cennych eksponatów jest także tradycja, żywe niematerialne przejawy kultury odziedziczone po przodkach i przekazywane pokoleniom. Uczestnicy wykładu byli zachwyceni tematyką i sposobem przekazu.

Realizacja turnieju to ogromne wyzwanie zarówno organizacyjne jak i merytoryczne. Pomysłodawczyniami konkurencji, organizacją i przeprowadzeniem turnieju od dwóch edycji są nauczycielki języka polskiego p. Bogumiła Makola i p. Mariola Zdancewicz.

Podjęte działania zrealizowano przy wsparciu oraz pracy zespołowej nauczycieli polonistów, informatyków, języka angielskiego, bibliotekarza oraz innych pracowników szkoły.

Mariola Zdancewicz

Bogumiła Makola

Zmieniony: czwartek, 16 kwietnia 2015 23:19