Gimnazjalisto, co dalej?
Uczniowie klas trzecich Gimnazjum staną wkrótce przed ważną decyzją o wyborze dalszego kierunku kształcenia. Wobec trudnej sytuacji na rynku pracy, powinna być ona szczególnie przemyślana. Warto, a nawet konieczne jest, aby podejmująca ją młodzież otrzymała pomoc ze strony nauczycieli, ale też przede wszystkim rodziców. Zanim ostatecznie ulokujemy dokumenty w wybranej szkole, powinniśmy zastanowić się nad tym, jakie uczeń posiada zainteresowania, uzdolnienia i inne właściwości psychofizyczne, a także przygotowanie z zakresu wiedzy szkolnej.
Często uczniowie nie są jeszcze w stanie dokonać adekwatnej samooceny własnych zdolności, zainteresowań i predyspozycji. Pomocne w tej sytuacji mogą być odpowiedzi na następujące pytania:
- które przedmioty i od jak dawna dziecko lubi najbardziej, uważa za ciekawe ? - dlaczego lubi te przedmioty ? - z których ma największy zasób wiadomości ? - czy uczęszcza na koła zainteresowań ? - co lubi robić w czasie wolnym od nauki ( tu możemy „odkryć" takie mocne strony naszego dziecka, - - którymi nie może pochwalić się w szkole np. praktyczne zainteresowania elektromechaniką ). - jakiej tematyce czyta artykuły, książki, ogląda programy TV ? - których przedmiotów nie lubi i dlaczego ? - czy uczeń ma jakieś trwałe zainteresowania ? - jakich zawodach marzył w dzieciństwie ?
Cennym źródłem informacji o uczniu może być też nauczyciel. Warto więc zawczasu poprosić go o dłuższą rozmowę. Może ona dać nam szansę wzbogacenia, a czasem weryfikacji własnych poglądów. Możemy też skorzystać z pomocy psychologa czy pedagoga szkolnego.
Ważną sprawą jest też stan zdrowia ucznia, szczególnie gdy decydujemy się na złożenie dokumentów w szkole zawodowej lub technikum. Pewne schorzenia ograniczają pracę w niektórych zawodach. Uczniowie mający kłopoty ze zdrowiem powinni jak najszybciej uzyskać opinię lekarską w tej sprawie. Będzie wtedy dość czasu na przemyślenia i ewentualnie zmianę decyzji. Zaleca się, aby uczniowie mający ograniczenia w wyborze zawodu ze względu na stan zdrowia, korzystali z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Po ukończeniu gimnazjum uczeń ma możliwość podjęcia nauki w następujących szkołach: liceum ogólnokształcące, technikum, szkoła zawodowa.
Licea ogólnokształcące są to szkoły dające wykształcenie ogólne bez przygotowania zawodowego, przygotowujące w zasadzie absolwentów do kontynuowania nauki w szkołach wyższych, ewentualnie policealnych. Prowadzą one klasy z przedmiotami wiodącymi, a więc należy wcześniej się zorientować czy wybrana szkoła posiada interesujący nas profil.
Technika dają średnie wykształcenie ogólne i zawodowe (matura ogólnokształcąca + dyplom technika). Absolwent może kontynuować naukę na studiach lub podjąć pracę w wyuczonym zawodzie. Kandydaci do tego typu szkół powinni szczególnie przemyśleć swoje decyzje, ponieważ w zasadzie decydują się na wybór konkretnego zawodu. Zmiana decyzji w trakcie nauki i przenoszenie się do innych szkół jest w tym przypadku utrudnione, (choć nie niemożliwe) ze względu na różnice programowe.
Absolwenci szkół zawodowych chcący kształcić się dalej, mogą kontynuować naukę w liceum uzupełniającym lub technikum uzupełniającym.
Szczegółowych informacji nt. wszystkich rodzajów szkół i zasad rekrutacji, należy szukać w Informatorze wydanym przez Kuratorium czy ulotkach wydawanych przez szkoły. Często też szkoły organizują Dni Otwarte-warto skorzystać z takiej oferty i udać się do interesującej nas szkoły osobiście.
Zachęcam do odwiedzenia stron internetowych:
- informator Kuratorium Oświaty w Olsztynie
>>> Rekrutacja do Szkół <<<
- ogólnopolska wyszukiwarka liceów i techników
LINK 1
LINK 2
Przygotowała
mgr Justyna Lulewicz
psycholog szkolny
|