Weź udział w projekcie „Wszyscy różni, wszyscy równi” |
czwartek, 25 października 2012 17:21 |
Jeżeli masz głowę pełną pomysłów, a nie wiesz jak się do nich zabrać…
Jeżeli chcesz mieć wpływ na miejsce, w którym żyjesz…
Jeżeli masz dość agresji i nietolerancji wokół siebie…
Jeżeli mieszka w Tobie dusza artysty…
Weź udział w projekcie „Wszyscy różni, wszyscy równi”.
Nasze działania:
1. Cykl warsztatów równościowych i antydyskryminacyjnych we wszystkich klasach Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku (to już za nami). 2. Dwudniowe warsztaty z młodzieżą zaangażowaną w dalsze działania projektowe. 3. Warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli Gimnazjum nr 2 dotyczące kształtowania umiejętności prowadzenia zajęć wolnych od stereotypów, przeciwdziałania dyskryminującym czy stereotypowym zachowaniom wśród dzieci, kształtowania postaw wolnych od dyskryminacji. 4. NGO - Nasze Główne Otoczenie, czyli co i jak możemy zmienić w Olecku; spotkania z ciekawymi ludźmi, warsztaty: „Jak zostać politykiem/polityczką?”, „Jak zostać przedsiębiorcą/przedsiębiorczynią?”, „Jak założyć stowarzyszanie?”, staże w stowarzyszeniach, udział w posiedzeniach Rady Miasta, wybranych komisji. 5. RO – Rewizja Obywatela, czyli badamy sytuację dziewczyn i chłopaków w Olecku; przeprowadzanie ankiet i wywiadów; tworzenie prezentacji multimedialnej opartej na wynikach badań. 6. WOLONTARIAT, czyli pomoc przy organizacji działań podczas całego projektu. 7. ARCHIWIZACJA OBRAZEM, czyli film i fotografia (realizacja filmu o projekcie i warsztaty z montażu, wystawa fotografii). 8. PROJEKT W NECIE, czyli praca przy stronie internetowej projektu. 9. WOS, czyli Wycieczka Obywatela do Stolicy (wizyta w Sejmie, spotkanie z Rzecznikiem Praw Obywatelskich, spotkanie z Pełnomocniczką Rządu ds. Równego Traktowania; wizyta w siedzibie fundacji Feminoteka, Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka oraz w gimnazjum Zespołu Szkół Bednarska). 10. "KAMPUS", czyli Konkurs Aktywnych Małych Pomysłów Uczniowsko-Społecznych realizowanych przez młodzież z Gimnazjum nr 2. 11. UHO, czyli Uliczny Happening Obywateli połączony z instalacją plastyczną (dwutygodniowe lipcowe warsztaty teatralne, plastyczne i muzyczno – wokalne w Regionalnym Ośrodku Kultury „Mazury Garbate” w Olecku). 12. Szkoła pisania projektów, czyli weźmy sprawy w swoje ręce. 13. Zorganizowanie debaty równościowej podsumowującej projekt.
Weź kartę zgłoszeniową z sekretariatu szkoły i wypełnioną oddaj swojej wychowawczyni/wychowawcy lub w sekretariacie do 23 listopada. Spotkanie organizacyjne – 5 grudnia o godz. 10.35 w auli szkolnej. O działaniach i ważnych terminach będziemy przypominać na stronie projektu, szkoły i na gazetce szkolnej naprzeciwko pokoju nauczycielskiego.
Kontakt – Agnieszka Śnieżyńska: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Nawiązanie dialogu, czyli o oswojeniu różnorodności
NiwelowaniNiwelowanie granic, budowanie wspólnoty, dążenie do porozumienia i współpracy bez względu na dzielące nas różnice to podstawowe wyzwania, z którymi musi się zmierzyć każdy człowiek, chcący w pełni korzystać z praw podmiotu kultury i demokracji. Nie sposób jednak nawiązać dialogu bez zrozumienia istoty tolerancji – wartości uniwersalnej, a zatem ważnej wszędzie, dla wszystkich i zawsze.
Trzeba przypominać, szczególnie wchodzącym w dorosłość ludziom, że nikt nie może rościć sobie prawa do wyższości i wyłącznego posiadania racji. Tolerancja to przede wszystkim szacunek dla drugiego człowieka i, co nieuniknione, otwarcie się na różnorodność – wielokulturowość, odmienność rasową, językową, religijną, mentalną czy płciową. Tyle w teorii, a co z realizowaniem postulatów tolerancji w praktyce? Czy rzeczywiście mamy świadomość tego, że wszyscy, choć inni, jesteśmy równi, a różnorodność to bogactwo, z którego należy czerpać – zaleta, a nie wada?
Nawiązanie porozumienia z drugim człowiekiem umożliwia poznanie „innego”, a w konsekwencji pomaga wyzbyć się uprzedzeń i uczy tolerancji. W sposobie reagowania na inność uwidacznia się nasz system wartości i sposób myślenia, a zatem kontakt z innymi jest konieczny nie tylko po to, by „oswoić obcego” – przekonać się do niego i zrozumieć go – ale, co niezwykle cenne, by poszerzyć horyzonty i zbudować własną tożsamość. Innymi słowy, dzięki konfrontacjom i podejmowaniu dyskusji z osobami innej narodowości, wiary, przekonań czy płci kształtujemy siebie.
Projekt „Wszyscy różni, wszyscy równi...” zakłada rozwijanie osobowości młodych ludzi, postaw opartych na równości i niedyskryminacji. Priorytetowym działaniem jest walka z krzywdzącymi stereotypami, wpojenie gimnazjalistom umiejętności rozumienia i akceptacji inności, wynikającej przede wszystkim z różnic płciowych oraz nauczenie oleckiej młodzieży budowania solidarności, wspólnego podejmowania wyzwań i aktywnego angażowania się w sprawy lokalnej społeczności.
Z pomocą inicjatorów projektu nastolatki dowiedzą się, jak wcielić w życie ideę tolerancji, wypełnić treścią hasło: „wszyscy różni, wszyscy równi”, tak, by w pełni znalazło ono odzwierciedlenie w codzienności. Przed młodzieżą nie lada zadanie – przełamać schematy myślowe, poznać odmienne punkty widzenia i zjednoczyć w imię wspólnych celów.
Magdalena Nyga
|