Strona Główna

MPKZ-P

Archiwum





Wpływ samorządu uczniowskiego na pracę szkoły PDF Drukuj Email
poniedziałek, 02 kwietnia 2012 09:24

 


fot. K. Wiśniewski

W dniu 29 marca 2012 r. w auli Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku odbyła się debata na temat funkcjonowania samorządu uczniowskiego w szkole. Została ona zorganizowana w ramach programu ,,Sejm Dzieci i Młodzieży”, na którym patronat sprawuje m.in. Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Debatę przygotowali uczniowie klas II A i II B oraz członkowie Koła Historyczno-Patriotycznego. Opiekunami projektu byli nauczyciele pani Anna Kaczor i pan Konrad Wiśniewski.

            Dyskusja miała formę debaty oksfordzkiej, w której brały udział dwie przeciwstawne strony. Grupa uczniów z klasy II A (Anna Żero, Agnieszka Milewska, Agata Jurewicz, Kacper Bil) nazywana również „propozycją” broniła racji samorządu, natomiast reprezentanci klasy II B, czyli ,,opozycja” (Magdalena Ampulska, Dominika Rybak, Dominika Konopka i Natalia Luberecka) próbowali zaprzeczyć tezie ,,przeciwników”. Nad kulturalnym przebiegiem dyskusji czuwał marszałek Michał Milewski kl. II B oraz sekretarz Adam Tusznio kl. II A. Uczestnikami debaty byli również obserwatorzy (pani dyrektor Anna Siemiatycka, pani Anna Rydzewska - przedstawiciel Rady Rodziców oraz Ada Piotrowska z Samorządu Uczniowskiego) oraz publiczność wyposażona wcześniej  w czerwone i zielone kartoniki.

 

 

 

Po wymianie poglądów i dość zaciętej dyskusji marszałek zarządził głosowanie,               w którym widzowie zdecydowanie opowiedzieli się za „propozycją”, stosunkiem głosów 38:11. Głos zabrała również pani dyrektor Anna Siemiatycka odnosząc się do sformułowanych wniosków, a także Ada Piotrowska, która broniła racji samorządu.

           Końcowym etapem debaty była dyskusja z publicznością, a także wybór najlepszego mówcy. Została nim  Magdalena Ampulska kl. II B.

           Powyższa debata była doskonałą lekcją demokracji, podczas której uczestnicy sformułowali kilka wniosków. Do najważniejszych z nich można zaliczyć:

1. Samorząd powinien częściej konsultować się z uczniami organizując sondy lub ankiety.

2. Uczniowie powinni występować do samorządu ze swoimi pomysłami i wnioskami, składając je do odpowiedniej skrzynki.

3. Samorząd przy współpracy z dyrekcją, nauczycielami, ale także samymi uczniami postara się organizować więcej różnorodnych imprez szkolnych.

4. Powinny być organizowane spotkania samorządu uczniowskiego oraz opiekuna z dyrekcją.

5. Uczniowie na godzinach wychowawczych przeanalizują zapisy formalne zawarte w statucie dotyczące organizacji imprez.

              Osobą prowadzącą debatę był Jakub Mrozowski kl. III D. Dodatkowo debata była zaliczeniem projektu edukacyjnego dla uczniów z klas II A i II B.

                                                                                       Konrad Wiśniewski

Zmieniony: poniedziałek, 02 kwietnia 2012 21:51