MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU |
Problematyka czytelnictwa jest w naszej szkole szczególnie ważna, dlatego podjęliśmy ten problem na zajęciach z edukacji medialnej. Zaczęliśmy od omówienia spotów społecznych promujących czytanie: https://www.youtube.com/watch?v=KhrCozn5mi0 https://www.youtube.com/watch?v=RAiJ-f51ngU https://www.youtube.com/watch?v=-HG553zYlIw https://www.youtube.com/watch?v=OoIl3eEQF5k Po szczegółowej analizie tychże spotów zadaniem uczniów było napisanie przemowy, w której przekonają słuchaczy o wartości i potrzebie czytania używając odpowiednio uszeregowanych argumentów, zgodnie z zasadami retoryki. Jak ocenić tekst kultury? - recenzja „Nie oceniaj książki po okładce” - w tym przypadku znane przysłowie zostało rozpatrzone przez uczniów dosłownie. Zadaniem uczniów było nagranie audio lub audio-video recenzji dowolnej książki. Efekty są naprawdę imponujące-zachęcamy do zapoznania się z poniższymi pracami. Może właśnie Ty sięgniesz po którąś z tych książek!
I półrocze roku szkolnego 2014/2015 KASIĄŻKA. Magia słowa (z przeniesienia z II semestru roku szkolnego 2013/2014) Czytać od deski do deski. Książki i biblioteki. Talent czy umiejętność – o sztuce opowiadania. Lektury z dzieciństwa mogą meblować głowy na całe życie. Czytanie ze zrozumieniem – test.
MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU „Czytaj dzieciom 20 minut dziennie- codziennie!”; „Cała Polska czyta dzieciom”; „Czytajmy dzieciom od urodzenia”; Powyższe hasła ze spotów społecznych promujących czytanie dzieciom, pokazują jak ważne jest czytanie od najmłodszych lat. Z pewnością lektury z dzieciństwa mogą meblować głowy na całe życie… Nawyki i upodobania czytelnicze przenosimy często dzieciństwa
MUZEA. Ocalić od zapomnienia Muzea i kolekcje – funkcje gromadzonych przedmiotów. Jak interpretować dzieła sztuki? Myśl inaczej – muzeum jako źródło inspiracji. Historie ukryte w kolekcjach. Tworzymy kufer opowieści. Moja własna wystawa muzealna. Praca zaliczeniowa. MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Inspiracje muzealne – uczniowie w rolach encyklopedystów. Obiekt: Zielnik Syreniusza / zielnik mchów Typ zadania: Ćwiczenie językowe. Gry i zabawy słowne: nadawanie nazw, słowotwórstwo czy kalambury, wzbogacają zasób słów i rozwijają umiejętność precyzyjnego wyrażania się. Dzieło zawiera opisy 765 roślin leczniczych wraz z ich zastosowaniem. Oprócz przepisów na leki można w nim znaleźć również przepisy na potrawy, sposoby zwalczania szkodników, leczenia bydła domowego itd., a także dawne ludowe zwyczaje i obrzędy związane z roślinami. Uczniowie wybierali ilustracje trzech rośliny z zielnika. Wyobrazili sobie, że są ich odkrywcami i nadali im własne nazwy. Nadali tym nazwom charakter. Niektóre z tych roślin są trujące, a inne lecznicze, jedne pięknie pachną, a inne są przydatne w kuchni… KUFER OPOWIEŚCI Czy wiesz, co wydarzyło się dawno, dawno temu? Co mają wspólnego rytm i historia? Czy chcesz oczarowywać kogoś swoimi opowieściami? Sztuka opowiadania pomaga nadać głęboki sens prostym rzeczom i codziennym zadaniom. W muzeum pomaga przybliżyć cenne, ale odległe eksponaty. Pozwala wydobyć „ludzką twarz” rzeczy. Umożliwia nieoczywiste połączenia między pozornie odległymi treściami. Zachęca do rozmowy o tematach naprawdę ważnych. Sprawia, że trudne pytania stają się do uniesienia… Interpretacja dzieła sztuki Stwórz własną wystawę! Co to jest kolekcja? Co to jest wystawa? Kolekcja to zbiór przedmiotów zgromadzonych ze względu na jakąś ich wspólną cechę. Są różne kolekcje. Paszczak mieszkający w Dolinie Muminków zbierał rośliny i znaczki, Państwo Sosenkowie z Krakowa zbierają zabawki; artysta Robert Kuśmirowski w swoich pracach zastanawia się nad fenomenem kolekcjonowania. Kolekcja może służyć radości kolekcjonera, może mieć cele naukowe lub artystyczne. Kolekcja to zbiór rzeczy, wystawa to komunikat. Wiadomość zawarta w wystawie, zależnie od intencji jej twórcy, może być bardziej lub mniej czytelna dla odbiorcy. Celem wystawy może być przekazywanie konkretnych wiadomości (wystawy edukacyjne) lub określonych emocji, wrażeń i znaczeń (wystawy sztuki). W każdym przypadku jednak wystawa czerpie z jakiegoś zbioru rzeczy i używa ich jako nośników treści, stawiając je w nowych kontekstach i nadając im nowe znaczenia.
Radio. Co słychać w eterze? Adaptacja słuchowiska radiowego Milionerzy Stanisławy Fleszarowej-Muskat Film. Magia ekranu. Kultura popularna, czyli o Supermenie. Komiks http://www.pixton.com/create/comic/6w2lq3v9 http://www.pixton.com/comic/jhn75flz http://www.pixton.com/comic/cv87vvk8 http://www.pixton.com/comic/cv87vvk8 http://www.pixton.com/comic/jzj8l7oi http://www.pixton.com/uk/create/comic/21idv8c9 http://www.pixton.com/comic/cv87vvk8 Prowadzący zajęcia Mariola Zdancewicz |