MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU |
Problematyka czytelnictwa jest w naszej szkole szczególnie ważna, dlatego podjęliśmy ten problem na zajęciach z edukacji medialnej. Zaczęliśmy od omówienia spotów społecznych promujących czytanie: https://www.youtube.com/watch?v=KhrCozn5mi0 https://www.youtube.com/watch?v=RAiJ-f51ngU https://www.youtube.com/watch?v=-HG553zYlIw https://www.youtube.com/watch?v=OoIl3eEQF5k
Po szczegółowej analizie tychże spotów zadaniem uczniów było napisanie przemowy, w której przekonają słuchaczy o wartości i potrzebie czytania używając odpowiednio uszeregowanych argumentów, zgodnie z zasadami retoryki.
Czy warto czytać? Sprawdź się! – konkurs wiedzy o lekturach Uczniowie stworzyli własne Quizy, sprawdzające wiedzę z lektur! Sprawdź się i Ty!
Książkowy quiz
Jak ocenić tekst kultury? - recenzja „Nie oceniaj książki po okładce” - w tym przypadku znane przysłowie zostało rozpatrzone przez uczniów dosłownie. Zadaniem uczniów było nagranie audio lub audio-video recenzji dowolnej książki. Efekty są naprawdę imponujące-zachęcamy do zapoznania się z poniższymi pracami. Może właśnie Ty sięgniesz po którąś z tych książek! NAGRANIA AUDIO-WIDEO:
Gra o tron - George R. R. Martin Mój przyjaciel zdrajca -Maria Nurowska Pretty Little Liars - Sara Shepard Robinson Cruzoe - Daniel Defoe Titanic Wiedźmin-Andrzej Sapkowski NAGRANIA AUDIO: Co gryzie Gilberta Grape'a - Peter Hedges Gra o tron - George R. R. Martin Nie mów nikomu -Harlan Coben Romeo i Julia - William Szekspir Skąpiec -Molier Stary człwiek i morze - Ernest Hemingway Ten Obcy - Irena Jurgielelwiczowa W pustyni i wpuszczy - Henryk Sienkiewicz Władca Pierścieni - J. R. R. Tolkien
Audiobook Projektem wieńczącym pracę na zajęciach z edukacji medialnej w roku szkolnym 2013/2014 było nagranie audiobooka przez każdą z klas. Uczniowie pracowali na zajęciach. Rezultaty prezentujemy poniżej: II a II c II d
I półrocze roku szkolnego 2014/2015 KASIĄŻKA. Magia słowa (z przeniesienia z II semestru roku szkolnego 2013/2014) Czytać od deski do deski. Książki i biblioteki. Talent czy umiejętność – o sztuce opowiadania. Lektury z dzieciństwa mogą meblować głowy na całe życie. Czytanie ze zrozumieniem – test.
MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU „Czytaj dzieciom 20 minut dziennie- codziennie!”; „Cała Polska czyta dzieciom”; „Czytajmy dzieciom od urodzenia”; Powyższe hasła ze spotów społecznych promujących czytanie dzieciom, pokazują jak ważne jest czytanie od najmłodszych lat. Z pewnością lektury z dzieciństwa mogą meblować głowy na całe życie… Nawyki i upodobania czytelnicze przenosimy często dzieciństwa Poniżej prezentujemy wyniki interpretacji lektury z dzieciństwa.
MUZEA. Ocalić od zapomnienia Muzea i kolekcje – funkcje gromadzonych przedmiotów. Jak interpretować dzieła sztuki? Myśl inaczej – muzeum jako źródło inspiracji. Historie ukryte w kolekcjach. Tworzymy kufer opowieści. Moja własna wystawa muzealna. Praca zaliczeniowa. MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Inspiracje muzealne – uczniowie w rolach encyklopedystów. Obiekt: Zielnik Syreniusza / zielnik mchów Typ zadania: Ćwiczenie językowe. Gry i zabawy słowne: nadawanie nazw, słowotwórstwo czy kalambury, wzbogacają zasób słów i rozwijają umiejętność precyzyjnego wyrażania się. Dzieło zawiera opisy 765 roślin leczniczych wraz z ich zastosowaniem. Oprócz przepisów na leki można w nim znaleźć również przepisy na potrawy, sposoby zwalczania szkodników, leczenia bydła domowego itd., a także dawne ludowe zwyczaje i obrzędy związane z roślinami. Uczniowie wybierali ilustracje trzech rośliny z zielnika. Wyobrazili sobie, że są ich odkrywcami i nadali im własne nazwy. Nadali tym nazwom charakter. Niektóre z tych roślin są trujące, a inne lecznicze, jedne pięknie pachną, a inne są przydatne w kuchni… Oto wyniki pracy. KUFER OPOWIEŚCI Czy wiesz, co wydarzyło się dawno, dawno temu? Co mają wspólnego rytm i historia? Czy chcesz oczarowywać kogoś swoimi opowieściami? Sztuka opowiadania pomaga nadać głęboki sens prostym rzeczom i codziennym zadaniom. W muzeum pomaga przybliżyć cenne, ale odległe eksponaty. Pozwala wydobyć „ludzką twarz” rzeczy. Umożliwia nieoczywiste połączenia między pozornie odległymi treściami. Zachęca do rozmowy o tematach naprawdę ważnych. Sprawia, że trudne pytania stają się do uniesienia… Uczniowie otworzyli się na swoją opowieść, znaleźli słuchaczy i dali się jej ponieść! NAGRANIA AUDIO-WIDEO: Ford Mustang Historia osy Niezwyła łopata Opowieść o kamiennym orzełku NAGRANIA AUDIO: Do trzech razy sztuka Maszyna możliwości Niezwykła legenda Puszka na herbatę Życie kartki Interpretacja dzieła sztuki Opisy dzieł sztuki Teatr Wielki Stwórz własną wystawę! Co to jest kolekcja? Co to jest wystawa? Kolekcja to zbiór przedmiotów zgromadzonych ze względu na jakąś ich wspólną cechę. Są różne kolekcje. Paszczak mieszkający w Dolinie Muminków zbierał rośliny i znaczki, Państwo Sosenkowie z Krakowa zbierają zabawki; artysta Robert Kuśmirowski w swoich pracach zastanawia się nad fenomenem kolekcjonowania. Kolekcja może służyć radości kolekcjonera, może mieć cele naukowe lub artystyczne. Kolekcja to zbiór rzeczy, wystawa to komunikat. Wiadomość zawarta w wystawie, zależnie od intencji jej twórcy, może być bardziej lub mniej czytelna dla odbiorcy. Celem wystawy może być przekazywanie konkretnych wiadomości (wystawy edukacyjne) lub określonych emocji, wrażeń i znaczeń (wystawy sztuki). W każdym przypadku jednak wystawa czerpie z jakiegoś zbioru rzeczy i używa ich jako nośników treści, stawiając je w nowych kontekstach i nadając im nowe znaczenia.
TEATR. Świat widza i aktora ü Dlaczego ludzie stworzyli teatr? Antyczny rodowód teatru. ü Teatr - nieodzowny element kształcenia kulturowego. Rodzaje teatrów i widowisk teatralnych. ü Aktor był, jest i będzie żywą teraźniejszością teatru – rzecz o sztuce aktorskiej
Prowadzący zajęcia Mariola Zdancewicz |