Innowacja językowa |
wtorek, 07 października 2014 01:10 |
Czym jest edukacja językowa? Podstawą funkcjonowania w dzisiejszym świecie jest KOMUNIKACJA. Współpraca pomiędzy krajami Europy, otwarcie rynku pracy, chęć poznawania kultur, samokształcenie młodzieży w sferze cyfrowej oraz odnalezienie swojego miejsca w świecie globalnym, w którym zacierają się granice pomiędzy państwami - sprawia, że młody człowiek musi podążać za rosnącymi względem niego wymaganiami. Warto zatem, by nabył kompetencje przy pomocy których będzie konkurencyjny na rynku pracy oraz skuteczny w działaniu w różnych grupach społecznych i zawodowych. Dlatego należy usprawnić posługiwanie się językiem angielskim w mowie i w piśmie, ponieważ znajomość tego języka jest swoistym „kluczem” do sukcesu pozwalającego na asymilację w różnych środowiskach przy jednoczesnej świadomości własnego dorobku kulturowego. Stąd zrodził się pomysł edukacji językowej opartej na programie własnym pt. „Angielski kluczem do sukcesu”, bogatym w treści ponadprogramowe obejmujące szereg zagadnień komunikacyjnych oraz zagadnień z zakresu kultury krajów anglojęzycznych. To alternatywa dla uczniów kreatywnych, twórczych i poszukujących, zainteresowanych nauką języków obcych, wykazujących predyspozycje językowe, bowiem: „Nic na świecie nie zastąpi wytrwałości. Nie zastąpi jej talent - nie ma nic powszechniejszego niż ludzie utalentowani, którzy nie odnoszą sukcesów. Nie uczyni niczego sam geniusz - nie nagradzany geniusz to już prawie przysłowie. Nie uczyni niczego też samo wykształcenie - świat jest pełen ludzi wykształconych, o których zapomniano. Tylko wytrwałość i determinacja są wszechmocne.”
Calvin Coolidge Co chcemy osiągnąć?
Chcemy, by uczeń klasy objętej innowacją językową:
- Sprawnie i bez obaw posługiwał się językiem angielskim w mowie i w piśmie, lepiej rozumiał teksty w języku obcym. - Rozwijał swoje umiejętności poprzez zastosowanie różnorodnych technik uczenia się, dialog międzykulturowy, udział w projektach językowych. - Umiejętnie korzystał z różnorodnych źródeł wiedzy, dostępnych technologii informacyjnych, platform e-learningowych. - Kształtował swoją osobowość poprzez analityczne myślenie, wyciąganie wniosków, kreatywność, dociekliwość, wytrwałość w docieraniu do wiedzy i pracę zespołową. - Wykorzystywał zdobytą wiedzę w praktyce, zainspirował się pasją do języka angielskiego i zarażał nią innych.
Jak pracujemy?
Uczniowie klasy 1c objętej innowacją mają okazję zmierzyć się z materiałem na poziomie B1, znacznie wykraczającym poza poziom A2 obowiązujący w pozostałych klasach. Realizacja celów programu „Angielski kluczem do sukcesu” odbywa się podczas lekcji języka angielskiego trzy razy w tygodniu całą klasą (M. Harasim), lekcji edukacji językowej dwa razy w tygodniu z podziałem na grupy (M. Harasim i M. Kosińska), co ułatwia ćwiczenia komunikacyjne, a także podczas realizacji zajęć pozalekcyjnych i projektowych.
Czym zajmowaliśmy się do tej pory?
Wspieraliśmy zespół Comenius poprzez projekt edukacyjny „Niematerialne Dziedzictwo Polski” przedstawiany podczas wizyty partnerskiej w Bułgarii oraz pisanie listów tradycyjnych do kolegów i koleżanek z krajów partnerskich. Prezentacja pt. „Niematerialne Dziedzictwo Polski – Pisanki”:
Nauczyliśmy się wykorzystywać strefę ucznia Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. do komunikacji z nauczycielami: M. Harasim i M. Kosińską, uzyskiwania IŻ w formie komentarzy, dostępu do materiałów dodatkowych i archiwizacji prac domowych.
Stworzyliśmy specjalny mail wykorzystywany do kontaktu z poznanymi uczniami norweskiej szkoły: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. . Porównujemy zainteresowania, tradycje, zwyczaje, miejsca w których mieszkamy, a przez to łamiemy bariery językowe. Do tej pory każdy z nas:
Sprawdzamy nasze możliwości językowe np. poprzez udział w wojewódzkim konkursie przedmiotowym z języka angielskiego. Trzymamy kciuki za Jędrzeja Piotrowskiego reprezentującego naszą szkołę na szczeblu wojewódzkim. Oprócz tradycyjnych wytworów naszej pracy takich jak: wypowiedzi ustne i pisemne, tworzymy także prezentacje multimedialne i krótkie filmy. Krótki przykład opisywania problemu i udzielania rad: Obecnie mamy nadzieję wykorzystać nasze umiejętności podczas wizyty podsumowującej projekt Comenius. Małgorzata Harasim Autor i współrealizator zajęć edukacji językowej |