Strona Główna

MPKZ-P

Archiwum





Sprawozdanie z Kongresu Edukacji Medialnej PDF Drukuj Email
niedziela, 05 października 2014 23:36


„Co z tą edukacją medialną? Uwarunkowania, cele i perspektywy w dobie dynamicznych zmian technologicznych, społecznych i kulturowych” – to tytuł rozważań dwudniowego I Kongresu Edukacji Medialnej, który odbywał się w dniach 25-26 września 2014 r. w Krakowie.

 

Edukacja medialna jest dziedziną wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym. Nawiązuje i korzysta z dorobku innych dyscyplin nauki, przede wszystkim literaturoznawstwa, nauki o mediach i komunikowaniu, socjologii, pedagogiki oraz filmoznawstwa. Konieczność uczenia o mediach pojawiła się jako potrzeba związana z rozwojem mediów tradycyjnych (zwłaszcza telewizji), a obecnie staje się coraz pilniejsza z powodu ekspansji nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i tzw. mediów cyfrowych. Znaczący wpływ procesu mediatyzacji zaznacza się obecnie  we wszystkich płaszczyznach życia społecznego.

Z edukacją medialną nieodłącznie wiąże się zagadnienie kształcenia kompetencji medialnych. Krytycy pytają  nieustannie: „czy to jest potrzebne?” Decydują się w efekcie na rozwiązanie najmniej twórcze: zamiast edukować wolą potępiać i podejmować próby izolowania użytkowników od nowych mediów i technologii. Brak rzetelnej wiedzy sprawia, że w jej miejsce pojawiają się mity  demonizujące nowe środki przekazu oraz związaną z nimi kulturę medialną. Tymczasem postępująca mediatyzacja życia społecznego wymusza poważne zmiany w filozofii i kierunkach oraz celach tradycyjnego kształcenia.

Celem Kongresu Edukacji Medialnej była integracja przedstawicieli różnych środowisk (twórczych, edukacyjnych, politycznych, naukowych) wokół zagadnienia edukacji medialnej, a zatem stworzenia wspólnej płaszczyzny dialogu na temat kierunku możliwych i pożądanych zmian w tym zakresie. Osobne miejsce było poświęcone praktycznemu kształceniu tych kompetencji oraz wymianie poglądów naukowych i doświadczeń praktycznych związanych z edukowaniem o mediach, przez media i dla mediów.

W czasie warsztatów „Multimedialny przybornik” prowadzonych przez prezesa Fundacji Nowoczesna  Polska Jarosława Lipszyca, ogromne zainteresowanie wzbudził fakt, iż w naszym Gimnazjum edukacja medialna jest prowadzona w ramach innowacji jako odrębny przedmiot. Współorganizator Kongresu wyraził chęć współpracy i promocji naszej szkoły, jako liderów na skalę ogólnopolską. Jest to dowód na zasadność kierunku naszego rozwoju i szukania szansy rozwoju naszej szkoły i naszych uczniów w drodze innowacji. Wiemy, iż o potrzebie uczenia do krytycznego korzystania z mediów nie trzeba już dziś nikogo przekonywać. Choć toczą się spory, na ile polski system szkolnictwa wychodzi tej potrzebie naprzeciw, Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku, nie musi uczestniczyć w tym sporze. Nasza szkoła odważnie wyszła tej potrzebie naprzeciw i już trzeci rok realizuje własny program edukacji medialnej. Bądźmy przykładem i inspiracją dla innych.

 

Mariola Zdancewicz