Strona Główna

MPKZ-P

Archiwum





„Lekcja wolności, lekcja samorządności” PDF Drukuj Email
poniedziałek, 16 czerwca 2014 22:54


Rola nauczycieli w kształtowaniu kompetencji kluczowych jest bezdyskusyjna. Kompetencje społeczne są związane z dobrem osobistym i społecznym, które wymaga świadomości, konieczne jest rozumienie wielokulturowych społeczno-ekonomicznych wymiarów społeczeństw, nie tylko europejskich, ale też lokalnych, wzajemnych interakcji regionalnych.

Kompetencje osobowe, interpersonalne i międzykulturowe obejmują pełny zakres zachowań przygotowujących młode osoby do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, szczególnie w społeczeństwach, które charakteryzują się coraz większą różnorodnością.

Czwartkowe spotkanie w sali kina „Mazur” Regionalnego Ośrodka Kultury w Olecku było żywą lekcją lokalnej historii, regionalnego patriotyzmu.

 

Wspominając 25. rocznicę wolnych wyborów parlamentarnych, młodzież  z Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika  w Olecku w symboliczny sposób ukazała rozwój miasta na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza.

To niezwykłe przedstawienie mieli okazję obejrzeć uczniowie szkół gimnazjalnych całej gminy.

Część artystyczną poprzedził słowem wstępu włodarz naszego miasta, pan burmistrz Wacław Olszewski.  Jako pasjonat historii przybliżył uczniom czasy sprzed ’89 roku i etapy rozwoju miasta tuż po odzyskaniu niepodległości, aż po dzień dzisiejszy.

Wystąpienie Pana Burmistrza było osobliwą wyprawą w przeszłość, a uczestniczący w niej uczniowie zostali w  wymowny sposób wprowadzeni w tematykę spektaklu.

Odbiór treści i tematyki części artystycznej przez młodzież napawa optymizmem, co poświadczają poniższe fragmenty wypowiedzi uczniów, zebrane tuż po spektaklu:

- Uroczystość wciągająca, filmy były ciekawe. Najbardziej podobały się te prezentujące osiągnięcia lokalnych firm – mówi Marcin Nawrocki, uczeń klasy II d.

- Przedstawienie zawierało mnóstwo informacji o Polsce i Olecku. Piosenki były super.
A końcowy quiz był bardzo prosty, żałuję, że nie wybrano mnie do odpowiedzi – relacjonuje Wojciech Hodana z kl. II d.

- Występ był ciekawy, poruszający, dużo się dzięki niemu dowiedziałyśmy. Chłopcy grający panów burmistrzów doskonale interpretowali przekazywane treści – wspominają uczennice z klasy II c, Joanna Szyc, Laura Stankiewicz, Anna Dębska.

Kończąc tę lekcję historii młodzież czekał przyjemny sprawdzian. Specjalnie  z tej okazji przeprowadzono quiz związany z tematyką wolności. Uczniowie nie mieli problemów  z udzieleniem poprawnej odpowiedzi, a każda z nich została nagrodzona upominkiem.

Przedsięwzięcie, którego podjęli się uczniowie naszego gimnazjum odniosło ogromny sukces, zarówno 4 czerwca – uświetniając uroczyste obchody 25. rocznicy wolnych wyborów, jak również 12 czerwca, skupiając na widowni całą społeczność gimnazjalną.

Spektakl swoim przesłaniem niewątpliwie realizuje cele projektu „Szkoła demokracji-  Szkoła samorządności”. Bez wątpienia to wydarzenie artystyczne rozwija kompetencje społeczne i obywatelskie, przygotowuje uczniów do świadomego uczestniczenia w życiu społecznym w jego rożnych wymiarach, od lokalnego do globalnego.

Mariola Zdancewicz