Projekty i Programy

Innowacje





Węgry, Włochy i wreszcie Francja… PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
wtorek, 03 czerwca 2014 23:57

fot. M. Kosińska

Comenius to nie tylko największy europejski program współpracy międzynarodowej szkół. Comenius to przede wszystkim niepowtarzalna okazja do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami z innych krajów Europy. Taką właśnie okazję mieli już po raz trzeci uczniowie Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku, uczestnicząc w dniach 19 - 24 maja br. w kolejnym międzynarodowym spotkaniu w ramach programu Comenius, tym razem zorganizowanym w malowniczym mieście Montbard w regionie Burgundii na wschodzie Francji.

Podobnie jak w przypadku poprzednich spotkań, wizyta we Francji również miała na celu poznawanie światowego dziedzictwa kraju partnerskiego, a było co podziwiać…

Pobyt w Montbard rozpoczęliśmy od wizyty w szkole partnerskiej. Oprócz uczestniczenia w ciekawych zajęciach przygotowanych przez gospodarzy, m.in. tworzenia fresków przedstawiających krajobraz Francji, mieliśmy okazję zaprezentować nasze rodzime specjały. Do Montbard przywieźliśmy oleckie krówki, toruńskie pierniki i ptasie mleczko, a ich prezentacja zakończyła się bardzo słodko – degustacją – wspomina Marta Kisielewska uczennica uczestnicząca w wyjeździe.

Po pierwszym dniu spędzonym we francuskiej szkole przyszedł czas na Burgundię…

Nazwa regionu kojarzy się nam od razu z burgundem. Wapienny płaskowyż w środkowej Francji zawdzięcza światową sławę szczepom, które udało się wyhodować miejscowym winiarzom. Kraina winem płynąca ma też romańskie zabytki oraz sieć ścieżek i kanałów, które czekają  na miłośników wycieczek.

Mieliśmy okazję zobaczyć wiele miejsc znanych nam z kolorowych widokówek, m.in. Park Buffona, muzeum Fine-Arts. Ogromne wrażenie zrobiła na nas wizyta w Beaune – to w tej właśnie miejscowości skupia się wszystko co najlepsze w Burgundii – architektura i krajobraz – łagodne fale wzgórz, na których rosną winnice Cote de Beaune. W Beaune wszystko jest piękne, przede wszystkim Stare Miasto z budowlami i kolorowymi, glazurowanymi dachówkami.

Ciekawym doświadczeniem była wizyta w szkole winiarskiej, gdzie posmakowaliśmy soku z winogron dojrzewających w słońcu Burgundii.

W Alesii cofnęliśmy się w czasie - mogliśmy ujrzeć Francję z okresu panowania Juliusza Cezara i być świadkami walk rycerskich.

Ze szczytu wieży Pałacu Książąt Burgundzkich podziwialiśmy panoramę Dijon – miasta, które jest świadectwem wielowiekowej historii, sięgającej czasów neolitu, na co dowodem są pozostałości zabytków.

Miejscem, które utkwiło nam w pamięci jest również Opactwo Fontenay, położone 6 km od Montbard, w lesistej dolinie, świetnie wkomponowane w otaczający krajobraz opactwo cysterskie. Dziś jest to jeden z najstarszych i najlepiej zachowanych zespołów klasztornych cystersów w Europie. W 1981 roku opactwo zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO – zauważają uczennice, Anna Szwędrys i Justyna Kempisty.

Dobrze zorganizowany czas sprawił, że tęsknota za bliskimi, której się obawialiśmy, była niemalże nieodczuwalna, a kontakt z kulturą oraz zwyczajami panującymi we Francji zajmował nasze umysły przez cały czas.

Ostatni dzień pozwolił na poznanie specyfiki pracy szkoły partnerskiej w Montbard. System nauki we Francji różni się nieco od naszego. Francuscy uczniowie spędzają w szkole czas od godziny 8.00 do 17.00 (z dwugodzinną przerwą na obiad). Tym co zwróciło naszą szczególną uwagę są panujące tam zasady, umożliwiające budowanie właściwych relacji rówieśniczych. Francuscy uczniowie na terenie szkoły nie korzystają z telefonów komórkowych i mają ograniczony dostęp do portali społecznościowych, dzięki czemu czują się bezpiecznie i znajdują czas na wspólne rozmowy oraz rozwijanie zainteresowań.

Ogrom wrażeń, jakich doświadczyliśmy podczas pobytu w Montbard oraz intensywnie spędzony czas sprawiły, że dzień powrotu do domu nadszedł bardzo szybko, a sprzyjające okoliczności dały szansę  poczuć ducha Paryża. Płynąc „łodziobusem” przez Sekwanę, zobaczyliśmy najsłynniejsze paryskie budowle: Luwr, Katedrę Notre-Dame, Wieżę Eiffla, Łuk Triumfalny znajdujący się w centralnym miejscu Placu de Gaulle’a, na końcu Pól Elizejskich, a przechodząc przez most zakochanych – Pont Marie, mogliśmy poczuć się jak w romantycznym filmie.

Nieocenioną korzyścią, płynącą z tego spotkania, była możliwość rozwijania i kształtowania kluczowych kompetencji w języku angielskim oraz integracja z młodzieżą z innych krajów – przyznaje koordynator projektu, Małgorzata Kosińska, nauczyciel języka angielskiego.

Zarządzająca projektem Anna Dorota Siemiatycka podkreśla, iż dotychczasowe doświadczenia i rezultaty uzyskiwane w ramach międzynarodowej współpracy szkół partnerskich dowodzą wymiernie praktycznego sensu takiej formy edukacji. Kilkudniowy pobyt we francuskim koledżu Louis-Pasteur w Montbard był doskonałą i niepowtarzalną okazją do dalszego zacieśniania współpracy między szkołami reprezentującymi pięć krajów partnerskich: Bułgarię, Włochy, Węgry, Francję i Polskę. Ujmująca gościnność gospodarzy, bogaty program wizyty, ciepła i rodzinna atmosfera we francuskich domach – to wszystko pozwoliło młodzieży uczestniczącej w programie na kreatywną, niczym nieskrępowaną realizację zadań projektowych, wymianę myśli, doświadczeń oraz wieloaspektowe i odkrywcze poznawanie obiektów wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Bezpośrednie, dobrze zaplanowane obcowanie z różnorodnością przyrodniczą, społeczną i gospodarczą malowniczej Burgundii, stało się również bezcennym źródłem inspiracji do twórczej pracy zespołowej, ułatwiło opracowanie wspólnych projektów edukacyjnych, a ponadto zrozumienie potrzeby pielęgnowania dziedzictwa kulturowego i jego zachowania dla przyszłych pokoleń.

Możliwość poznawania praktycznych aspektów wiedzy zdobytej w ramach przedmiotów szkolnych, doskonała motywacja do nauki języka angielskiego oraz dostrzegalny postęp w sprawnym i swobodnym posługiwaniu się językiem komunikacji – to tylko niektóre atuty programu, wydatnie wpływające na atrakcyjność i jakość nauki języka obcego w naszej szkole, wzbogacające wiedzę i umiejętności uczniów oraz włączające młodzież, rodziców i nauczycieli w realizację partnerskiego projektu pn. „Poznawanie naszego światowego dziedzictwa”.

Anna Siemiatycka

Mariola Zdancewicz