Projekty i Programy

Innowacje





Uczniowie Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku we Włoszech – wizyta partnerska w ramach programu Comenius PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 09 kwietnia 2014 23:39



W dniach 24–28 marca 2014 roku uczniowie Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku uczestniczyli w drugim międzynarodowym spotkaniu programu Comenius, które odbyło się w  malowniczym mieście Toskanii – Soci. Celem wyjazdu było poznanie światowego dziedzictwa krajów partnerskich oraz integracja międzynarodowa z uczniami i nauczycielami pięciu państw: Włoch, Węgier, Polski, Bułgarii i Francji.

Uczniowie Gimnazjum nr 2 nie boją się wyzwań i z zapałem rozwijają swe umiejętności, podejmując się zadań, jakie stawia przed nimi program Comenius „Poznawanie Naszego Światowego Dziedzictwa”, dzięki czemu mają niepowtarzalną szansę poznania europejskiego dziedzictwa narodowego, zbudowania relacji z przedstawicielami innych kultur, a przede wszystkim rozwinięcia kompetencji komunikowania się w języku angielskim. Kolejna wizyta partnerska zapewniła uczniom możliwość rozwoju i dała wyjątkową okazję, by osobiście postawili stopę w krainie, po której przechadzali się Galileusz, Dante Alighieri, Leonardo Da Vinci, Michał Anioł czy Niccolo Machiavelli.

– Na sukces składają się ciekawość świata, zdolność do marzeń i wyobraźnia bez granic, dlatego w myśl przysłowia „non è mai troppo tardi per cominciare”, czyli „nigdy nie jest za późno, żeby zacząć”, rozpoczęliśmy swą przygodę w Toskanii – wspaniałej włoskiej prowincji, łączącej w sobie czar niezliczonych zabytków i zapierających dech w piersiach widoków. Wyprawa do Toskanii to niezwykła gratka dla każdego miłośnika sztuki, kultury i historii. Ten urokliwy region Włoch to symbol cywilizacji antycznej i średniowiecznej, eksplozja renesansu i kolebka współczesnego języka włoskiego – podkreśla Martyna Sobczak z klasy I d.

– Spacerowaliśmy ulicami Florencji, podziwiając przepiękne kościoły, które przykuwały uwagę przechodniów swoimi rozmiarami oraz ścianami pokrytymi marmurem. Zwiedziliśmy Siennę, której zabytkowe centrum w 1995 roku zostało w wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturalnego UNESCO. Podziwialiśmy główny rynek Piazza del Campo z pałacem Palazzo Pubblico i wieżą z dzwonnicą – Torre del Mangia. Odwiedziliśmy również miasteczko San Gimignano – jedno z najlepiej zachowanych średniowiecznych miast Europy, zwane „Manhattanem średniowiecza”. W Arezzo zobaczyliśmy takie miejsca jak plac Piazza Grande, Duomo, kościół San Francesco czy kościół Santa Maria della Pieve wyróżniający się czterokondygnacyjną fasadą. Ostatniego dnia wycieczki  zwiedziliśmy zamek krzyżacki w Poppi – wspomina Aleksandra Mrozowska z klasy I d.

Istotą programu Comenius jest otwarcie się na wielokulturowość oraz uświadomienie sobie specyfiki „obcych” kultur, ich uwarunkowań, zróżnicowania i bogactwa, którego często nie dostrzegamy, dlatego jednym z naszych zadań było przedstawienie w języku angielskim wybranych zabytków dziedzictwa narodowego, prezentacja łamańców językowych, w języku angielskim znanych jako „tounge twisters”, czy pokaz tańców narodowych, tak, by przedstawiciele partnerskich państw mogli poznać historię i kulturę współpracujących ze sobą krajów  – przypomina Maja Kłoczko z klasy II b.

– Młodzi uczestnicy wyjazdu zgodnie podkreślają, że nic tak nie pomaga w przyjęciu pozytywnej postawy wobec różnorodności etnicznej i społecznej innych krajów, jak osobista styczność z nieznaną wcześniej kulturą. Podobnie nieprzeceniona jest możliwość doskonalenia sprawności komunikacyjnych w bezpośrednich relacjach z rówieśnikami z innych krajów. Jestem przekonana, że szansa poznania europejskiego dziedzictwa narodowego i zawiązania przyjaźni z przedstawicielami innych kultur to najdoskonalsza lekcja kształtowania wrażliwości, umiejętności współpracy i motywacja do nauki języków obcych – twierdzi Małgorzata Kosińska, nauczyciel języka angielskiego i koordynator projektu Comenius.

Magdalena Nyga